کل 26538
1

حوادث ناشی از کار در کشور ۱۴ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 75277
  • 16 آذر 1402 - 16:45
حوادث ناشی از کار در کشور ۱۴ درصد کاهش یافت

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازرسی از کارگاه‌های پرخطر را از اولویت‌های مهم برای حمایت از قشر کارگر جامعه عنوان کرد و گفت: حوادث ناشی از کار در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا ، احمدرضا پرنده روز پنجشنبه در جریان بازدید از شرکت فولاد ماشین نکا در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه خدمت کردن به حوزه صیانت از نیروی کار به عنوان یک اصل در اولویت است، شمار بازرس‌های فعال کارگاه های پرخطر در سطح کشور را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و افزود:‌ در صددیم با همین ظرفیت، بهترین صیانت از نیروی کار را در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای انجام ۱۴۰ هزار بازرسی از واحدهای پرخطر در سطح کشور تا پایان امسال، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰۰ درصد برنامه تحولی در بازرسی‌ها از کارگاه‌های پرخطر تحقق یافته است.

وی با عنوان اینکه استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ارتقای ایمنی کارگاه‌های کشور و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ایمنی و بهداشت کار در دستورکار وزارت کار است، بیان کرد: برنامه بازدید از کارگاه‌های پرخطر به طور کامل محقق شد و ۶۵ هزار کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار در سطح کشور مورد بازرسی قرار گرفتند.

پرنده بر لزوم مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای ایمنی نیروی کار در کشور تاکید کرد با بیان اینکه بازرسی های ایمنی از واحدهای تولیدی و صنعتی درراستای صیانت از نیروی کار باید افزایش یابد، گفت: اداره‌ کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲ برنامه محوری را برای حفظ و صیانت از نیروی کار دنبال می‌کند و در همین راستا نیز کمیته‌های حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید تشکیل شود.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تشکیل ۲۵ هزار کمیته حفاظت ایمنی و بهداشت کار در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون و طبق داده های آماری، ۱۰۰ هزار کارگاه با نیروی کار بالای ۲۵ نفر در کشور فعال هستند.

 

 

پرنده، راهکار موفقیت در ارتقای ایمنی کشور را مشارکت بخش‌های اقتصادی و تاسیس کمیته حفاظت ایمنی در داخل کارگاه‌ها، خود ارزیابی ایمنی در درون واحدهای اقتصادی و ارایه گزارش به دستگاه‌های نظارتی دانست و با اعلام اینکه دانشگاه‌ها و وزارت علوم در جذب دانشجو در رشته های ایمنی و بهداشت شغلی باید اهتمام بیشتری داشته باشند، بیان کرد: در برخی از استان‌ها با کمبود فارغ‌التحصیل در این رشته مواجه هستیم.
وی، با بیان اینکه برنامه‌های تحولی اداره کل بازرسی کار در ۶ ماهه نخست امسال به طور کامل محقق شد، گفت که جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار پیوسته است و فرایند الحاق نیز پس از طی مراحل قانونی و با حمایت شرکای اجتماعی به سرانجام رسیده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمام شاغلان در دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشمول مقررات ایمنی و بهداشت شغلی هستند، تصریح کرد: چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این مقاوله‌نامه ما را به این سمت سوق می‌دهد که با وظایفی که برای تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بنگاه های اقتصادی پیش‌بینی شده است، تمام فرآیند ایمنی و بهداشت شغلی باید رعایت شود.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یک‌هزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

 

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=75277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.