کل 26506
3

روز ایمنی حمل و نقل

  • کد خبر : 80060
  • 08 اردیبهشت 1403 - 0:02
روز ایمنی حمل و نقل

حمل و نقل

حمل و نقل جزء جدانشدنی هر جامعه ای است. حمل و نقل با برآوردن نیاز مسافرتی مردم و نیاز حمل و نقل کالا، توسعه تمدن ها از دوران بسیار قدیم را بر عهده دارد.اما در این میان افزایش ایمنی حمل و نقل آنقدر بحث جدی و مهمی است که توسط نهادهای مربوطه به عنوان یک روز در تقویم رسمی ثبت شده است.

روز ایمنی حمل و نقل چه روزی است

ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در مبحث حمل و نقل است. ایمنی نه تنها اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور را افزایش می دهد بلکه باعث توسعه اقتصادی هم می شود. افزایش ایمنی در صنعت حمل و نقل کاهش تلفات جاده‌ای را در پی دارد. با توجه به این موضوع و اهمیت آن تاریخ ۷ اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ایمنی حمل و نقل نام گذاری شد.

علت نامگذاری روز ایمنی حمل و نقل

از مارس ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعامه ۶۴/۲۵۵ سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به عنوان دهه کنش و اقدام برای ارتقا ایمنی جاده‌ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای عنوان کرده است. در همین راستا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و با تلاش کار گروه اجتماعی و فرهنگی کمیسیون ایمنی راه ها،و با توجه به ضرورت ایمنی در مبحث حمل و نقل در حوزه های مختلف دریائی، هوایی، ریلی، جاده ای این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد. در ادامه این طرح از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مود توجه قرار گرفت و روز ۷ اردیبهشت با هدف فرهنگ سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای  به عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم رسمی جمهوری اسلامی نام گذاری شد.

درباره روز ایمنی حمل و نقل

روز هفتم اردیبهشت ماه هر سال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به پیشنهاد کمیته فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها به عنوان «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری شده است.

ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل است که از یک سو اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور را بالا می برد و از سوی دیگر باعث توسعه اقتصادی می شود. در این میان عامل انسانی به عنوان مهمترین مقوله در ایجاد آن نقش بسزایی دارد؛ از این رو ایمنی حمل و نقل نیازمند عزمی ملی و نهادینه شدن فرهنگ آن در جامعه مورد نظر می باشد.

 حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد به شمار می رود که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و پایه مبادله های بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. از این رو بخش حمل و نقل را باید یکی از مؤلفه های اصلی در تشخیص جوامع رشد یافته دانست.
صنعت حمل ونقل در ایران نیز در دوره های مختلف با فراز و فرودهایی همراه و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب بوده است. با توجه به موقعیت راهبردی کشور در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل کارآمد اهمیت ویژه ای دارد که برای رسیدن به این جایگاه بایستی به امنیت در این صنعت توجه ویژه ای داشت.
پیشرفت متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوه ها و بهره برداری مناسب از آن به عنوان پیش نیاز توسعه بخش ها به افزایش امنیت ملی منجر می شود و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد.
امروزه کشورهای توسعه یافته دارای زیرساخت های مناسب حمل و نقل و به دنبال آن ایمنی در انواع عرصه های هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی هستند که نشان از توجه دولت‌ ها به حمل و نقل و اختصاص اعتبار کافی به آن دارد.

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

حمل و نقل چیست؟

عبارت ترابری یا حمل و نقل از کلمات لاتین trans به معنای از یک سو به سوی دیگر و portare به معنی حمل کردن ریشه گرفته است.

جنبه های حمل و نقل چیست؟

رشته حمل ونقل دارای جنبه های گوناگونی است : در یک طبقه بندی کلی می توان آن را به سه بخش زیر ساخت ، وسایل نقلیه و بهره برداری تقسیم نمود.

زیر ساخت شامل شبکه های حمل ونقل « جاده ها ، خطوط راه آهن ، راه های هوایی ، راه های آبی ، خطوط لوله حمل مواد ، غیره ) مورد استفاده و همچنین گره ها یا پایانه ها ( مانند فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن ، ایستگاه اتوبوس ، بنادر ).

وسایل نقلیه عموماً در شبکه ها حرکت می کنند، مانند اتومبیل ها ، قطارها و هواپیماها .

بهره برداری ، شامل فعالیتهایی است که کنترل سیستم را انجام می دهند. مانند : چراغ های راهنمایی و شیب سنج ها ، سوئیچ های راه آهن ، کنترل ترافیک هوایی ، غیره و همچنین سیاستهایی مثل چگونگی اداره امور مالی حمل ونقل (مانند استفاده از عوارض جاده ای یا مالیات سوخت در حمل ونقل بزرگراهی) در حالت کلی ، طراحی شبکه در حوزه « مهندسی عمران ) و برنامه ریزی شهری ، طراحی وسایل نقلیه ، در حوزه مهندسی مکانیک و زیر شاخه های تخصصی آن مانند مهندسی دریایی و مهندسی هوا-فضا و بهره برداری ها نیز معمولاً تخصصی شده اند. هرچند که ممکن است متعلق به پژوهش بهره بردای یا مهندسی سیستم ها باشد.

مد های حمل و نقل چیست؟

مد ها، ترکیبی از شبکه ها،وسایل نقلیه و بهره برداری هستند و شامل پیاده رفتن ، سیستم اتومبیل/بزرگراه ، ریلی ، حمل و نقل دریایی ( کشتی ها ، راه های آبی و کنترل ترافیک هوایی ).

طبقه بندی های حمل و نقل چیست؟

  • غیر انسانی : حمل و نقل با استفاده از نیروی حیوانات
  • ترابری هوانوردی
  • ترابری (حمل ونقل) کابلی
  • ترابری (حمل و نقل) انتقالی
  • حمل و نقل با نیروی انسانی
  • حمل ونقل پیوندی
  • حمل ونقل جاده ای موتوری
  • حمل و نقل غیر جاده ای موتوری
  • ترانزیت سریع شخصی ( شبیه یک سرویس تاکسی خودکار)
  • ترابری و حمل ونقل لوله ای
  • ترابری و حمل و نقل ریلی
  • ترابری و حمل و نقل دریایی
  • ترابری و حمل و نقل فضایی
  • ترابری و حمل و نقل در سایر سیاره ها
  • ترابری و حمل و نقل پیشنهاد شده برای آینده

سخن پایانی

۷ اردیبهشت، روز ملی حمل و نقل ایران است. تعیین این روز با هدف افزایش آگاهی جامعه و توجه به نقش مهم حمل و نقل در اقتصاد ایران انجام شده است. یادآور می شویم که از موثرترین راهکارها به منظور کاهش تصادف های جاده ای می توان به آموزش و فرهنگ سازی اشاره کرد. در پایان، هفتم اردیبهشت ماه، روز ملی ایمنی حمل و نقل را به همه خدمتگزاران این حوزه تبریک می گوییم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=80060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.