کل 26539
2

راهنمای مدیریت بهداشت محیط در بلایا و شرایط اضطرار

  • کد خبر : 5619
  • 06 دی 1395 - 0:00
راهنمای مدیریت بهداشت محیط در بلایا و شرایط اضطرار

توضیحات :

مدیریت خطر پذیری جامعه مجموعه ای از راهکارها و ابزارهائی است که به عنوان بخشی از فرایند توسعه ملی، خطرات احتمالی ناشی از مخاطرات را در سطح جامعه کاهش می دهند و آن پیشگیری کاهش آثار مخاطرات را هدف قرار می دهد آسیب پذیری را کم و آمادگی در برابر وضعیت اضطراری را بهتر می نماید در حالی که مدیریت خطرپذیری در حالت عادی نیز ضروری است اما شرایط اضطراری متعاقب حوادث و سوانح غیر مترقبه یا به اختصار بلایا ایجاد می گردد و هنگامی که بلا رخ دهد ممکن است باعث وقفه جدی و ناگهانی در جامعه گردد و زیان های گسترده محیطی، مالی و یا جانی در جامعه تحت تأثیر ایجاد کند تا حدی که از توانائی مردم آسیب دیده و منابع داخلی آن جامعه برای مقابله فراتر رود و در این زمان است که باید چگونگی پاسخگوئی به نیاز ها معلوم شود.

نباید فراموش شود که حتی امدادگران نیز نیازهائی دارند که بایستی به آن توجه شود.

در گزارش حاضر سعی برآنست که چگونگی پاسخگوئی نیروهای بهداشت محیط در شرایط اضطراری گردآوری و جمع بندی گردد و بنابراین به اقدامات پیشگیری و آمادگی کمتر پرداخته شده و درخصوص چگونگی عملیات مقابله بحث شده است. هر چند که تهیه این گزارش می تواند به آمادگی بیشتر نیروهای بهداشت محیط و حرفه ای در زمان مقابله در حوادث نیز کمک کند و باعث کاهش اثرات آسیب های احتمالی در زمان پاسخ و بازسازی و نوتوانی هم گردد.

سیاست گذاری و متعاقب آن تدوین دستورالعمل های الزم در سطح ملی اولین اقدام بایسته برای اقدام در هر برنامه در سطح منطقه ای می باشد .در این راستا مرکز سالمت محیط و کار با توجه به ضرورت برنامه اقدامات بهداشت محیط در حوادث و سوانح غیر مترقبه در کشور اقدام به این امر نموده است. تاکنون دستورالعمل اختصاصی در برنامه مدیریت بهداشت محیط در شرایط اختصاصی تدوین نشده و هر اقدامی که صورت گرفته در قالب برنامه کلی اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری بوده است. طرح «مدیریت ساختار بهداشت و درمان در هنگام بحران در شهرهای بزرگ» که در سال ۱۳۷۸ توسط کمیته فرعی بهداشت و درمان در کاهش اثرات بلایای طبیعی تدوین شده بعنوان پایه در تهیه این راهنما مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از دستور العمل های اختصاصی که توسط کارشناسان مسئول بهداشت محیط در مرکز سلامت محیط و کار وکارشناسان بهداشت محیط در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی تهیه شده بود، استفاده شد.

»Environmenttal health in Emergencies &Disasters« محور کلی تدوین این دستورالعمل که توسط- WHO با مشارکت ISDR, IFRC&RCS, UNHCR توسط Winser &Adams تهیه شده

می باشد. طرح جامع امداد و نجات وآئین نامه و شرح وظایف کارگروه بهداشت درمان در حوادث و سوانح غیر مترقبه مالک عمل برای تشخیص وظایف مرکز سالمت محیط و کار قرار گرفته و براساس حدود وظایف قانونی این مرکز در حوزه معاونت بهداشتی وزارت متبوع در قالب کارگروه های مسئول در حوادث و سوانح غیر مترقبه این مجموعه تنظیم شده است.

مجموعه استانداردهای Humanitarian charter and Minimum Standards in humanitarian response که توسطThe sphere project در سال ۲۰۱۱ ارائه شده مورد استفاده قرار گرفته است. از کتاب بهسازی محیط در شرایط اضطراری که ترجمه آقای دکتر کاظم ندافی و همکاران در سال ۱۳۸۸ ترجمه شده در تهیه چک لیست ها استفاده شده است.

امید است این دستور العمل به یکسان سازی نحوه عملیات در حوادث و سوانح غیر مترقبه در عرصه بهداشت محیط و حرفه ای کمک نماید. ارائه نقطه نظرات و راهنمای کارشناسان با تجربه در اصلاح و نگارش دستورالعمل های آینده مفید و موثر خواهد بود.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای مدیریت بهداشت محیط در بلایا و شرایط اضطرار” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.