کل 26537
3

اصول خودمراقبتی در برابر طوفان گرد و غبار

  • کد خبر : 66062
  • 12 فروردین 1402 - 23:00
اصول خودمراقبتی در برابر طوفان گرد و غبار

توضیحات :

اصول خودمراقبتی در برابر طوفان گرد و غبار

 

طوفان شن و گرد و غبار جزء پدیده های جوی هستند که بر اثر وزش باد بر ذرات سطح زمین به وجود می آیند. این پدیده اغلب در نواحی خشک و نیمه خشک و یا در مناطقی که اخیرا دچار خشکسالی شده اند به دفعات زیادی به خصوص در فصول گرم سال اتفاق می افتد.

پدیده گرد و غبار به دلیل ایجاد رنج وسیعی از اثرات نقش مهمی در سیستم زمین دارد. که اثر بر فرآیندهای شیمیایی جو و اقلیم، اثر بر خصوصیات آب و خاک، حرکت نوترینت ها و چرخه مواد غذایی در محیط دریایی و خشکی از جمله اثرات این پدیده می باشد. گرد و غبار همچنین می تواند به محصولات کشاورزی آسیب رسانده و بر تولید مواد غذایی اثر نا مطلوبی داشته باشد.

گرد و غبار موجود در هوا کیفیت هوا و میدان دید را کاهش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی، به ویژه برای افرادی که قبلاً مشکلات مربوط به تنفس دارند، داشته باشد. تمامی این موارد می تواند پیامدهای سوئی را برای جوامع بشری به دنبال داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، انسان به صورت مستقیم در مواجهه با رنج وسیعی از مخاطرات ناشی از پدیده گرد و غبار قرار دارد. پدیده گرد و غبار می تواند تهدیدی برای سلامتی افرادی که در مواجهه با آن قرار دارند باشد که این از مهمترین اثرات و پیامدهای ایجاد شده توسط این پدیده می باشد.

افزایش غلظت ذرات معلق قابل تنفس در هوا  به دنبال پدیده گرد و غبار می تواند باعث تشدید بیمارهای قلبی عروقی و تنفسی در افراد، کاهش عمق دید و افزایش احتمال حوادث از جمله حوادث رانندگی شود. همچنین این پدیده می تواند باعث اختلال در فعالیت های اجتماعی، حمل و نقل و در نهایت تعطیلی مدارس و ادارات گردد.

ذراتی که به دلیل پدیده گرد و غبار ایجاد می شوند می توانند علاوه بر محل ایجاد آن که در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد توسط جریان باد حرکت کرده و به مسافت های دوردست انتقال یابند این وضعیت به خصوص برای ذرات ریزتر که مدت زمان بیشتری می توانند در هوا معلق باشند بیشتر اتفاق می افتد. ذرات ریز معلق در هوا که بر اثر پدیده گرد و غبار ایجاد می شوند و یا به صورت معمول در هوا به خصوص هوای شهرهای بزرگ وجود دارند می توانند از طرق مختلفی وارد بدن شده و اثرات خود را ایجاد نمایند بنابراین کنترل ورود این ذرات به بدن می تواند تا حدودی اثرات ایجاد شده توسط این ذرات را کاهش دهد.

بنابراین گرد و غبار موجود در هوا خطرات جدی برای سلامت انسان دارد. اندازه ذرات گرد و غبار یک عامل تعیین کننده اصلی خطر بالقوه برای سلامت انسان است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “اصول خودمراقبتی در برابر طوفان گرد و غبار” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=66062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.