کل 26537
6

راهنمای عملیات بهداشت محیط در شرایط اضطراری و بلایا

  • کد خبر : 5631
  • 04 دی 1395 - 0:00
راهنمای عملیات بهداشت محیط در شرایط اضطراری و بلایا

توضیحات :

شرایط اضطراری و بلایای طبیعی تمام مناطق زمین را تحت تأثیر قرار داده و موجب آسیب به مردم، دارائی، زیرساخت ها، اقتصاد و محیط می گردند. آسیب به مردم مواردی چون مرگ، جراحت، بیماری، سوء تغذیه و فشارهای روحی و روانی را شامل می شود. اگر شرایط اضطراری و خطرات آسیب پذیری ناشی از آنها به شکل مؤثری مدیریت نداشته باشند اهداف توسعه پایدار با مشکل روبرو خواهد شد.

از طرفی دیده شده حتی اگر منابع کافی در جامعه ای برای مقابله با فاجعه در دسترس باشد اغلب اوقات استفاده از این منابع از هماهنگی مؤثری برخوردار نیست و منجر به آسیب های سنگین به جامعه مصیبت زده می گردد.

بخش بهداشت و درمان از همکاران اصلی در اغلب حوادث و سوانح می باشد و تقریباً در تمامی بلایای مختلف باید حضور فعال داشته باشد و از آنجایی که حوادث و سوانح هر کدام به نوعی در سلامت محیط تأثیر دارند بنابراین واحد بهداشت محیط همپای دیگر واحدهای حوزه سلامت باید در مراحل مختلف مدیریت بحران ایفای نقش نماید تا ضمن پیشگیری از ایجاد شرایط وخیمتر متعاقب یک فاجعه، به بهبود وضعیت در زمان مقابله و بازسازی شرایط بیانجامد.

ضرورت داشتن برنامه عملیاتی برای اقدامات بهداشت محیط در شرایط اضطراری بر همگان روشن می باشد. قابلیت اجرائی بودن و تأثیرات مثبت این برنامه در روند توسعه جامعه مصیبت زده مستلزم صرف وقت و هزینه و همکاری های بخشی و بین بخشی می باشد. در گزارش حاضر تحت عنوان “راهنمای مدیریت بهداشت محیط در شرایط اضطراری “سعی بر آن شده است که الگوی یکسانی از تدوین برنامه عملیات بهداشت محیط در اختیار کارشناسان و متخصصین بهداشت محیط در سطوح مختلف شبکه بهداشت و درمان و در سطح استانی برای اجرا متناسب با حوادث و سوانح احتمالی منطقه، قرار دهد. امید است مدیران حوزه سلامت و کارشناسان مجرب بهداشت محیط بتوانند از آن برای تدوین برنامه های عملیاتی متناسب با تهدیدهایی که در منطقه حوزه خدمتی ایشان وجود دارد نسبت به بومی سازی و متناسب سازی آن با منابع موجود، مؤثر و مفید باشد. تقریباً تمام اقدامات بهداشت محیط در حوادث و سوانح غیر مترقبه ارتباط تنگاتنک با سایر گروه های کاری درگیر در عملیات دارد. لذا بمنظور وضوح شرح وظایف، حیطه مسئولیت، سازماندهی نیروها، انجام برنامه ریزی هماهنگی بخشی و بین بخشی بهتر و بیشتر مرکز سلامت محیط و کار اقدام به تهیه این دستورالعمل نموده است. دستورالعمل پایه جهت تدوین این راهنما طرح “مدیریت ساختار بهداشت و درمان در هنگام بحران در شهرهای بزرگ”که در سال ۱۳۷۸ توسط آقای دکتر حمید رضا صادقی و همکاران در حوزه معاونت بهداشتی تهیه شده بود می باشد.در تدوین این راهنما، از راهنمای اقدامات بهداشت محیط تهیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت همچنین چک لیست های مندرج در راهنمای حداقل استانداردها در عملیات بشر دوستانه The Sphere Project 2011 استفاده شده است. طرح جامع امداد و نجات و قانون پیشگیریمدیریت بحران بکار گرفته شده و بمنظور تبیین جایگاه و روشن ساختن جایگاه قانونی خدمات بهداشت محیط در شرایط اضطراری، استفاده گردیده است. با عنایت به جایگاه و ساختار بهداشت محیط و حرفه ای در مجموعه بهداشت و درمان، برای اقدامات در سطح ملی و در سطح دانشگاه های علوم پزشکی برای عملیات بهداشت محیط در شرایط اضطراری راهنما تهیه شده است.

امید است این مجموعه بعنوان اولین راهنمای پایه در اقدامات بهداشت محیط مورد استفاه قرار گرفته با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان با تجربه در تهیه دستور العمل ها وتدوین برنامه آتی، از آن بهره برداری شود.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای عملیات بهداشت محیط در شرایط اضطراری و بلایا” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.