کل 26454
0

در قرارگاه مقابله با آلودگی هوای اصفهان چه گذشت؟

  • کد خبر : 76137
  • 09 دی 1402 - 14:55
در قرارگاه مقابله با آلودگی هوای اصفهان چه گذشت؟

 یکی از دغدغه‌های اصلی استان، آلودگی هوا و مصوبات ماحصل جلسات است، روند افزایشی سال‌های اخیر در اصفهان ثابت می‌کند که از ۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۹۵ به ۱۷۲ روز هوای ناسالم در سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایسنا، در واقع یک روند ۲۳۸ درصدی را پشت سر گذاشته‌ایم، مقایسه آمار آذرماه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد چهار روز ناسالم به ۲۱ روز ناسالم تبدیل شده و برخی از روزها شاخص اصفهان تا ۲۵۱ رفته است.

همچنین در آمار بارش سه سال گذشته، اصفهان با رقم‌هایی همچون ۱۰۸، ۱۱۰ و ۱۶۳ کمترین میزان بارش را نسبت سایر کلانشهرهای دیگر دارد. جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده که مصوبات آنها با امضای مسئولان به دستگاه‌های ملی ابلاغ شده است.

به همین منظور شامگاه (سه‌شنبه،۵ دی‌ماه) قرارگاه مقابله با آلودگی هوا استان اصفهان با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، استاندار و مسئولان استانی در استانداری اصفهان برگزار شد.

آلودگی اصفهان مشکلی فرا استانی است

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم میراث‌دار آلودگی هوا و در عین حال مسئول آن است، اظهار کرد: آلودگی هوای اصفهان و اجرای قانون هوای پاک مسئله‌ای است که باید فراتر از استان به آن نگاه شود، بنابراین رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارد و مجموعه دولت در حد توان برای کاهش آلودگی هوای اصفهان کمک‌های خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: امید داریم رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان با برنامه‌ای دقیق نتیجه داشته باشد. در دولت‌های گذشته اقداماتی همچون مدیریت حمل و نقل اجرایی شد که موثر بود، ولی بسیاری از برنامه‌ها سال‌ها معطل ماند و اکنون با مشکلات انباشته مواجه هستم. قطعا در زمان کوتاه مشکلات حل می‌شود، اما با پیگیری مسئولان استان بخش زیادی از این مشکلات و مسائل حل خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی از جمله تولید بنزین «یورو ۵» و گازوئیل استاندارد انجام شده اما این اقدامات کفایت نمی‌کند، توضیح داد: پیشنهاد می‌کنیم بسته جامعی برای کمک به حل مشکل آلودگی هوای اصفهان آماده و در دولت تصویب شود، بسته‌ای که در چارچوب منابع مالی و ضوابط اجرایی، سبک و قابل اجرا باشد.

عزم جدی دولت برای حل مشکلات آلودگی هوای اصفهان

وی با اعلام اینکه این بسته برای گره‌گشایی با فوریت به دولت برده می‌شود، گفت: این بسته می‌تواند شامل بندهایی از جمله مجوزهای تسهیل در واردات برقی‌سازی باشد و باید تلاش کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیش برده شود. جلسه‌ای در تهران با حضور رؤسا و وزرا برگزار خواهد شد تا معضل آلودگی هوای اصفهان مورد بررسی قرار گیرد و تصمیماتی جدی و عملیاتی برای آن گرفته شود.

منصوری با اشاره به اینکه اصفهان از بعضی جهات جلوتر از تهران گام برداشته و بسیاری از مشکلات با اقدامات دانش‌بنیان قائل حل است، تصریح کرد: گله‌ها در خصوص اوراق مترو صحیح است و یکی از مصوبات باید در خصوص افزایش اوراق مترو باشد. تمام مسئله آلودگی هوای تهران و اصفهان قابل حل است، اما تمرکز روی آن نداریم و علت این موضوع مسائل سنگین روزمره و جاری است.

وی با تاکید بر اینکه اگر ذوب‌آهن برای اقدامات اصلاحی خود نیازمند تسهیلاتی است، باید پیگیری شود و در صورتی که نیروگاه شهید منتظری نیز تسهیلات ارزی نیاز داشته باشد، کمک خواهیم کرد، ادامه داد: هر جا عزم و اراده کردیم، مشکلات حل شد و اگر بگوییم اعتبار نیست، انگشت اشاره به سمت خودمان است، چراکه خود باید زیرساخت آن را فراهم کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با مدیریت‌های صورت گرفته تاکنون مازوت‌سوزی نداشته‌ایم و این مزیتی نسبت به سال‌های گذشته است، در آینده نیز کمک می‌کنیم که از این اتفاق تا حد امکان جلوگیری شود.

استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با هزینه‌های کم مشکل‌گشا است

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار کرد: در قانون هوای پاک، دستگاهی که باید چشم اجرای قانون باشد، سازمان محیط زیست است، اما امکانات و ابزار لازم را ندارد، ۳۵ شهرک و واحد بزرگ وجود دارد و برای رصد آنها و رصد دستگاه‌هایی که قانون را اجرا نمی‌کنند، باید از فناوری استفاده کنیم. استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل آنها برای رفع آلودگی هوا، ایده‌ای از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است که می‌تواند به عنوان پایلوت در اصفهان اجرا و در سراسر کشور به کار برده شود، این اتفاق نیازمند هزینه بالایی نیست و به بهبود امکانات محیط زیست برای رصد و پایش کمک می‌کند.

 

مازوت سوزی تاکنون در اصفهان رخ نداده است

همچنین سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، گفت: اخیرا گرفتار کمبود و محدودیت‌هایی برای تأمین گاز و فشار جدی روی بعضی حوزه‌های تأمین انرژی هستیم، چند روز است که به شدت فشارها روی استان بالا رفته است. تاکنون مازوت‌سوزی اتفاق نیفتاده، اما برخی افراد متوجه شرایط اصفهان از نظر آلودگی نیستند، در واقع اصفهان امکان مازوت‌سوزی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر غول خفته تالاب گاوخونی بیدار شود مشخص نیست چه بلایی بر سر استان‌های اطراف بیاید، افزود: طبق برآوردها این تالاب تا ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در نظر گرفتن سهم تالاب گاوخونی و فراهم شدن شرایط برای اینکه سطحی از آن خیس شود برای جلوگیری از تبدیل شدن به منشاء انتشار آلودگی از موضوعات حائز اهمیت است.

استاندار اصفهان با اشاره به انتظارِ تأمین تسهیلات نیروگاه منتظری و ذوب‌آهن، گفت: ذوب‌آهن شرایط مالی خاصی دارد که نیازمند تسهیلات مادی است، وزارت نیرو نیز به اندازه ۴۰۰ روز دیون نیروگاه را با تأخیر می‌دهد و گاهی حتی در پرداخت حقوق نیز دچار مشکل می‌شوند، وزارت نیرو باید به نحوی این موضوع را تأمین کند و برای آنها تسهیلات دهد.

وی در خصوص تأمین قطار شهری برای بعضی کلان‌شهرها، بیان کرد: با وجود پیگیری‌های انجام شده، نام اصفهان در لیستی مرتبط با این موضوع که به تصویب شورای اقتصاد رسیده است، نیست و این در صورتی است که خواسته اصفهان منصفانه بود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: برقی کردن اتوبوس‌های مجموعه‌های صنعتی یکی از معضلاتی است که باید پشتیبانی برای صدور مجوز و الزام آن اجرایی شود، اصلاح فرآیندها و جابجایی صنایع بزرگ سال‌هاست که روی میز استان است، اما در اجرای آنها اطاله شده و اقدامات اصلاحی در مرحله اول و جابجایی در مرحله دوم نیازمند تسهیلات است.

رتبه نخست اصفهان در مصرف گازوئیل در کشور

احمد لاهیجان‌زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، نیز با اعلام اینکه در مجموع حدود ۷۰ درصد صنایع و بالای ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان قرار دارد که درصد گفته شده سهم بسیاری در شعاع ۵۰ کیلومتر مربع دارد و عمده تجمع صنعتی است.

وی افزود: اصفهان به دلیل حمل و نقل این حجم از صنعت در مصرف گازوئیل رتبه دوم کشور و براساس اطلاعات جدید جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. بیشتر ایستگاه‌های کشور میانگین بالای ۲۰۰ را ثبت می‌کنند و استان اصفهان در بین کلان‌شهرهای کشور نیز به لحاظ تعداد روزهای آلوده اصفهان بین سه استان برتر قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه برای مواجهه با این مشکلات اقدامات بسیاری صورت گرفته که بر اساس بضاعت اصفهان است، گفت: بر اساس قانون هوای پاک پیگیری و نظارت صورت می‌گیرد و مدل سازی‌ها انجام و سهم آلاینده‌ها نیز مشخص شده است. یکی از منابع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتر صنعت آجر سازی به شمار می‌رود که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شده است.

 سند کاهش آلودگی هوا در اصفهان تهیه شده است

وی از تهیه سند کاهش آلودگی هوا در اصفهان خبر داد و گفت: این سند می‌تواند یک الگوی سندی برای سایر کلان شهرها باشد، بر اساس این سند برای تک به تک دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک وظیفه دارند کاری انجام دهند پروژه و اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم و علاوه بر آن محدودیت‌ها، شرایط اجرا و اعتبار مورد نیاز با کمک دستگاه اجرایی استخراج شده است.

لاهیجان‌زاده با اعلام اینکه این برنامه سه ساله نشان می‌دهد هر دستگاه تا چه میزان باید در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، تصریح کرد: تاکنون طرح بهینه‌سازی سوخت پالایشگاه که به تازگی با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است، ۷.۵ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد توزیع می‌کند و تلاش می‌شود این اتفاق در استان اصفهان و در شعاع ۵۰ کیلومتر رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه ریخته‌گری آغاز شده است و جلسات انرژی خورشیدی نیز به طور منظم برگزار می‌شود، ادامه داد: ۲۰۰۰ مگابایت نیروگاه خورشیدی مجوزهای لازم را دریافت و در یک‌سال اخیر ۷۰ واحد سیستم کنترل آلودگی هوا نصب کرده‌اند، خط آهنی که قرار بود به پالایشگاه متصل شود و خروج نیروگاه شهید محمد منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتر و خط دوم قطار شهری نیز در حال اجرا است و با وجود کمبودها روند خوبی در پیش دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه سه موضوع وجود دارد که از حوزه استان خارج است، گفت: عوامل بسیاری در پیشرفت نکردن قانون هوای پاک تاثیر دارد، اولین مورد خروج خودروهای فرسوده هستند که حدود ۱۰ سال است متوقف شده که سهم بسیاری در آلودگی هوای استان دارد چراکه ۱۹۰ هزار خودرو فرسوده در اصفهان تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین بحث تولید خودروهای استاندارد و هیبریدی وجود دارد که تولید خودرو داخلی ما فاصله بسیاری تا این امر مهم دارد، مورد سوم تولید سوخت استاندارد در کلان کشور است، مصوباتی وجود دارد که ضمن مصوب شدن بدون نتیجه باقی مانده و یکی از آن‌ها بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان اصفهان و واگذاری ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی تولید داخل است، قرار بر این شد که ۲۰۰۰ دستگاه از محل صندوق محیط زیست و ۳۰۰۰ دستگاه از وزارت کشور باشد که تا کنون به نتیجه نرسیده است.

لاهیجان‌زاده در خصوص دیگر موضوعات گفت: تأمین اتوبوس‌های برقی نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و حدود یک سال گذشته به تصویب رسیده، اما همچنان بر روی زمین باقی مانده است، ضمن اینکه برخی از تصمیمات مرتبط با ۲۹ دی سال گذشته قرار شد اتوبوس و موتور سیکلت‌های برقی در شعاع ۵۰ کیلومتر باشد، اما تا این لحظه نتیجه نداده است.

تلاش برای بهره‌برداری از فاز نخست خط دو متروی اصفهان در سال آینده  

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای تکمیل مترو، بزرگترین قرارداد تأمین مالی طراحی و اجرای خط دو قطار شهری با شرکت مپنا به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو طی چهار سال برای تجهیزات برق الکترونیک و ناوگان بسته شده است. این قرارداد مصوبه ماده ۶۲ از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز دارد که تقاضا داریم پیگیری و سهم شهرداری از طریق فاینانس تأمین شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم فاز نخست خط دو مترو این کلان‌شهر را با هماهنگی استاندار اصفهان سال آینده به بهره‌برداری رسانیم تا مردم را از محروم‌ترین و شلوغ‌ترین نقاط اصفهان به مرکز شهر برساند، افزود: غیر از قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی، قرارداد حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی با شرکت مپنا بسته شده است که نیاز به حمایت مالی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد: چهار رام قطار شهری اصفهان سه سال است در چین ساخته شده اما برای وارد کردن آن نیاز به ۲۳ میلیون یورو منابع مالی داریم، کمترین میزان اوراق مشارکت را قطار شهری اصفهان داشته است، به‌طوری که سال جاری میزان آن ۶۰۰ میلیارد تومان بود و برای سال آینده ۴,۳۰۰ میلیارد تومان تقاضا کردیم.

وی با اعلام اینکه آمادگی داریم از طریق فاینانس برای خرید اتوبوس برقی اقدام کنیم، تصریح کرد: قبل از دوران کرونا هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان تردد داشت، اما پس از این دوران تعداد این اتوبوس‌ها به ۶۰۰ دستگاه رسید، در دو سال گذشته با کمک وزارت کشور ۴۰۰ اتوبوس برای شهر اصفهان خریداری و تاکنون ۲۰۰ دستگاه وارد شهر شده است، اما ۲۰۰ دستگاه اتوبوس باقی مانده که ۱۴۰ اتوبوس جزو تعهدات وزارت کشور است.

نورصالحی با تاکید بر اینکه مجوز اتوبوس‌های برقی باید زودتر صادر شود، گفت: تلاش می‌کنیم با کمک دولت تا مهر ۱۴۰۳ خدمات اتوبوسرانی در اصفهان را به سطح A برسانیم تا شهروندان در کمتر از پنج دقیقه انتظار بتوانند برای انجام سفرهای درون شهری خود از اتوبوس استفاده کنند. آمادگی داریم از طریق فاینانس برای خرید اتوبوس برقی اقدام کنیم.

 سرطان‌ها یکی از تأثیرات آلودگی هوا است

همچنین شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: آلودگی هوا بر تمام افراد از جنین در شکم مادر تا افراد کهنسال تأثیر می‌گذارد و تأثیرات آن مربوط به جنسیت یا سن افراد نیست. بر اساس جدیدترین مقالات بسیاری از بیماری‌هایی که تاکنون ابتلا به آن را مرتبط با آلودگی هوا نمی‌دانستیم، آلودگی هوا اکنون به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در آن ثبت شده است.

وی افزود: افزایش سرطان‌ها یکی از تأثیرات آلودگی هوا است، بیشترین میزان سرطان‌های ثبت شده روی کمربندی است که صنعت در آن مستقر است و این موضوع نشان می‌دهد مکانی که که آلوده‌تر باشد، احتمال بروز سرطان بیشتری دارد. ارزش خسارت جانی و از کار افتادگی‌های مربوط به آلودگی در شهر اصفهان برابر با ۲۹ همت برآورد شده و اصفهان جایی برای آلوده‌تر شدن ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: به هر نحوی شده باید جلوی سوختن مازوت گرفته شود و در این کلان‌شهر اجازه بارگذاری بدون اطلاع داده نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=76137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.