کل 26463
0

آیا پسماندهای ۵۱ بیمارستان اصفهان سوزانده شد؟

  • کد خبر : 79950
  • 03 اردیبهشت 1403 - 14:19
آیا پسماندهای ۵۱ بیمارستان اصفهان سوزانده شد؟

رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از راه اندازی مرکز جدید پسماند سوز پزشکی استان اصفهان از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از خبرگزاری فارس، زباله‌های بیمارستانی از آلوده‌ترین و پرخطر‌ترین انواع زباله‌ها به شمار‌ می‌روند، زباله‌های بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی و زیان‌آور بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی ودرمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

این پسماندها به دلیل اینکه حاوی زایدات پاتولوژیکی، مواد زاید رادیواکتیو، زایدات دارویی، مواد زاید عفونی و شیمیایی و ظروف مستعمل تحت فشار هستند، از منابع عمده زباله های خطرناک در شهرها محسوب می‌شوند.

درحال حاضر، بیشتر کشورهای دنیا دفن پسماندهای بیمارستانی را به روش بی‌خطر و استریل کردن انجام می‌دهند که جایگزین دفع کردن پسماندهای بیمارستانی از طریق پلاسما کردن و دستگاه زباله سوز شده است.

در شهر اصفهان روزانه بیش از ۱۵ تن پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که تا مرداد سال ۱۴۰۱ به سایت سگزی منتقل و در آنجا بر اساس شیوه‌نامه‌های موجود، دفن می‌شد اما بر اساس قانون مدیریت پسماندها کلیه بیمارستان‌ها ملزم به بی‌خطر سازی اینگونه پسماندها به روش اتوکلاو شده‌اند و پسماندهای بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی به صورت جداگانه جمع آوری و از طریق مرکز پسماند سوز امحا می‌شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان و مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از مرداد ۱۴۰۱ با همکاری قوه قضاییه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و طی جلسات معاونت عمرانی استانداری، بیمارستان‌های اصفهان ملزم به عقد قرارداد با یک مرکز پسماندسوز برای امحای پسماندهای بیمارستانی و عفونی شدند که ۷۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ بیمارستان با این مرکز پسماندسوز قرارداد بسته‌اند، بیان کرد: طبق قرارداد منعقد شده، امحای پسماندهای پزشکی مراکز درمانی کوچکتر، مطب‌ها و کلینیک‌ها نیز از طریق سایت زباله‌سوز پزشکی مستقر در ۷۰ کیلومتری اصفهان از اول اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه از اول اردیبهشت، پسماندهای پزشکی به سایت سگزی منتقل نخواهد شد، خبر داد: با طرح اجرا شده پسماندهای پزشکی و بیمارستانی تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان به سایت زباله‌سوز منتقل و امحا می‌شود.

 

 

لاهیجان‌زاده افزود: اصفهان تنها کلانشهر کشور است که با همکاری بخش‌های مختلف، بستر را برای عقد قرارداد بیمارستان‌ها با مرکز پسماندسوز برای امحای زباله های پزشکی و عفونی فراهم کرده است.

حمید گله‌داری، رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان الگوی موفقی برای امحای پسماندهای پزشکی در کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر اصفهان تنها استان کشور است که از مرکز استاندارد پسماندسوزی استفاده می‌کند که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست، استانداری، و نظام پزشکی اصفهان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخت هزینه‌های مربوط به انتقال و امحای زباله‌های پزشکی بیمارستان ها را تقبل کرده است، ابراز کرد: روزانه ۱۰ تا ۱۲ تن پسماند پزشکی بیمارستان‌های کلانشهر اصفهان و هفت شهر اطراف آن، پس از بی‌خطرسازی (اتوکلاو)، جمع آوری و برای امحا به مرکز پسماندسوز که در ۱۰۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این پسماندها در ۱۰ سال گذشته پس از بی خطرسازی در بیمارستان به محل دفن زباله شهرداری در محدوده سگزی اصفهان منتقل و با روش های اصولی دفن می‌شد، بیان کرد: در این محل، بر روی زباله ها خاک و آهک ریخته می‌شد و همه جوانب محیط‌زیستی مورد توجه قرار می‌گرفت.

رئیس مرکز بهداشت اصفهان تشریح کرد: از مرداد سال ۱۴۰۱، پیگیری های انجام شده در حوزه بهداشت و محیط زیست مصوب شد پسماندهای پزشکی اصفهان و هفت شهر اطراف آن باید به شرکت پسماندسوز (رهپویان) منتقل و در آنجا امحا شود، این شرکت در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود با توجه به امکانات و تجهیزات خود، فقط ظرفیت امحای پسماندهای بیمارستانی را دارد.

گله‌داری ادامه داد: در کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان مصوب شد از این پس پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها به مرکز پسماندسوز منتقل و سایر پسماندها که مربوط به بخش خصوصی، مطب ها و کلینیک هاست و حدود ۲ تا سه تن در روز است تا پایان سال ۱۴۰۲ به سگزی منتقل و با شیوه نامه های موجود و نظارت محیط زیست دفن شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=79950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.