کل 26545
6

راهنمای بهداشت حرفه ای در مشاغل خشکشویی ، لباسشویی و قالیشویی

  • کد خبر : 5611
  • 08 دی 1395 - 0:00
راهنمای بهداشت حرفه ای در مشاغل خشکشویی ، لباسشویی و قالیشویی

توضیحات :

از سال ۱۹۸۱ که مجمع جهانی بهداشت حرفه ای ترم بهداشت حرفه ای را جایگزین بهداشت صنعتی نمود تلاش های زیادی در کشورهای صنعتی و همچنین کشورهای در حال توسعه جهت ارتقای سطح سلامت کارگران و بهبود شرایط محیط کار برداشته شده، در کشور ما نیز گرچه اقداماتی تاکنون بویژه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران انجام شده است و نمونه آن استقرار بهداشت حرفه ای در سیستم شبکه های بهداشتی درمانی در سطح خانه بهداشت و بالاتر می باشد

از طرفی با توجه به ظرفیت بالای منابع در کشور بویژه توسعه آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص در بهداشت حرفه ای و حضور مدیران آگاه، متخصص، متعهد و کارآمد در اکثر صنایع کشور به نظر می رسد گامهای موثری در تحقق اهداف بهداشت حرفه ای در صنایع بزرگ انجام شده است ولی با توجه به اشتغال درصد بالای کارگران در صنایع کوچک به نظر می رسد توجه به ارتقای سلامت کارگران و بهبود شرایط کارگاههای کوچک از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است گرچه تاکنون دست اندرکاران و برنامه ریزان بهداشت حرفه ای کشور تلاشها و اقدامات موثری انجام داده اند که اجرای طرح های متعدد بهداشت حرفه ای از جمله طرح بقا نمونه ای از تجارب موفق و کارایی می باشد ولی با توجه به چشم انداز ایران ۱۴۱۴ به عنوان سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی تحقق این مهم باید با برنامه ریزی جامع مسئولین سلامت کشوری و همچنین مشارکت متخصصین و مدیران صنایع و کارگران نسبت به ارتقاء بهداشت حرفه ای گام برداشت ولی در کوتاه مدت می توان با تهیه راهنمای ساده و جلب مشارکت همه صاحبان فرآیند نسبت به این مهم اقدام نمود لذا هدف از تهیه و تدوین راهنمای بهداشت حرفه ای، ارائه راه حل های متناسب با مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آگاهی کارگران و همچنین منابع موجود در هر صنعت می باشد.

فرصت های کم و مشغله ی کاری باعث شده است که مردم جهت انجام کارهای روزمره به فرایندهای ماشینی و مشاغل خدماتی روی آورند. شغل لباس شویی و خشک شویی از مشاغل بسیار مورد نیاز برای عموم مردم است چرا که امروزه همه به یک نحوی به خدمات این شغل نیاز خواهند داشت. آنچه که در این میان اهمیت خواهد داشت، نگاه بهداشتی و ایمنی به این فعالیت می باشد که بهتر این است که صنعت خوانده شود. همه ی آنچه که گفته شد دلیلی خواهد بود که نیاز به یک کتابچه ی راهنما و دستورالعمل بهداشتی و ایمنی برای کارکنان این صنایع بیشتر از قبل احساس شود. در ابتدای امر با کلیاتی در مورد نحوه ی کار این صنایع شروع می کنیم و در ادامه به شناسایی خطرات و چگونگی مقابله با آنها می پردازیم. در این شغل، لباس‌ها و پارچههایی که باید شستشو شوند از لحاظ رنگ جنس تفکیک می‌شوند. لباس‌های رنگ روشن و لباس‌های تیره به طور جداگانه شستشو می‌شوند. لباس‌ها به دو صورتِ خشکشویی و آب‌ شویی شستشو می‌شوند: لباس‌ هایی که به موادِ روغنی و … آغشته شده‌ اند و آنهایی که در شستشو با آب خراب می‌شوند؛ به طور جداگانه و با موادی از قبیل پرکلرواتیلن شستشو می شوند که به این روش خشکشویی می‌ گویند. در روش آب‌ شویی لباس‌ ها با آب و پودر لباس شویی در ماشین لباس ‌شویی شستشو می‌ شوند که بسته به نوعِ ماشین، ممکن است نیاز به پهن کردن و خشک‌ شدنِ کاملِ لباس باشد و یا نیاز به این کار نباشد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای بهداشت حرفه ای در مشاغل خشکشویی ، لباسشویی و قالیشویی” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.