توضیحات :
مجله مهندسی بهداشت حرفه ای
دوره ۴ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶
نویسندگان : محمد براتچی ، نبی اله منصوری ، آیدا احمدی
چکیده :
مقدمه: مدیریت دانش استفاده بهینه از دانش برای دستیابی به اهداف است . با توجه به نوع فعالیت سیستم های مراقبت بهداشتی درمانی که دارای ریسک بالایی از مخاطرات ایمنی و بهداشتی می باشند، ایجاد مدیریت دانش HSE، نه تنها با اشتراک دانش و اطلاعات به ایمنی بیمار و حفظ سلامتی او کمک می کند، بلکه با آگاه سازی پرسنل و استفاده از تجربیات دیگران می تواند باعث ارتقاء سلامت و ایمنی کارکنان شود.
روش بررسی: برای تدوین پرسشنامه در این مطالعه تعداد ۱۱ سوال کلیدی مطرح گردید و روایی و پایایی پرسشنامه اولیه از روش توافق کلی و آلفای کرونباخ صورت پذیرفت و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، از تست دو جمله ای بینم و نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها: روایی مناسبت برابر با ۹۲/۷۲ درصد و شفافیت ۹۱/۱۸ درصد و ضریب آلفای کرونباخ ۰/۷ محاسبه گردید که نتایج قابل قبول هستند. نتایج تجزیه و تحلیل آزمون دو جمله ای بینم نشان داد که کلیه سوالات با میزان بیش از ۷۵ درصد مورد پذیرش خبرگان قرار گرفتند.
نتیجه گیری: اگر چه مدیریت دانش یک روند نوپا در ایران است، باید از الگوهای جدید در همه جنبه های فعالیت های مانند مدیریت HSE بهره گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده پرسشنامه ارائه شده از روایی و پایایی مناسبی جهت کاربرد در فرآیندهای کاری برخوردار می باشد.
واژههای کلیدی : مدیریت دانش ، روایی محتوا ، پرسش نامه ، HSE
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>