کل 26918
1

بررسی احتمال آلودگی آب ناشی از نشت سرب از لوله های ترموپلاستیک در شبکه های آبرسانی

  • کد خبر : 9738
  • 07 خرداد 1396 - 0:00
بررسی احتمال آلودگی آب ناشی از نشت سرب از لوله های ترموپلاستیک در شبکه های آبرسانی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمدرضا مسعودی نژاد , مجتبی صیادی , رابعه حسینی , احسان آقایانی

 

چکیده :

سابقه و هدف: استفاده از افزودنی های مختلف حاوی ترکیبات سرب در تولید لوله های ترموپلاستیک و رشد فزاینده استفاده از این مواد در تأسیسات لوله کشی منازل و سیستم توزیع آب، نگرانی نشت فلزاتی مانند سرب را به آب آشامیدنی افزایش داده است. سرب از فلزات نوروتوکسیک است. این پژوهش باهدف بررسی احتمال آلودگی آب، ناشی از نشت سرب از لوله های ترموپلاستیک در شبکه های آبرسانی انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه از دو لوله پلی وینیل کلراید سخت و یک لوله پلیاتیلن، ساخت کارخانه های داخل کشور، به طول ۵۰ سانتیمتر استفاده گردید. تأثیر pH، قلیائیت، نسبت جرمی کلرور بر سولفات، جامدات محلول و درجه حرارت آب بر لوله های ترموپلاستیک بررسی گردید.

یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر پارامترها بر لوله UPVC1 منجر به نشتی کمتر از استانداردها گردید. در لوله پلیاتیلن از پارامترهای pH و جامدات محلول نشتی بیش از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا اندازه گیری شد. در لوله UPVC2 از غلظتهای مختلف pH، نسبت جرمی کلرور بر سولفات و دما نشتی بیش از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا و رهنمود سازمان جهانی بهداشت و استاندارد ملی اندازه گیری شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد سرب اندازه گیری شده ناشی از تأثیر پارامترها بر لوله ها با سطح اطمینان%۹۵ تفاوت معنی داری داشت .(۰/۰۵<p)
نتیجه گیری: با توجه به نقش لوله های ترموپالستیک در آبرسانی و تأثیر پارامترهای شیمیایی آب بر رهاسازی سرب در این لوله ها، نظارت مسئولین بر کارخانه های تولیدکننده لوله های ترموپلاستیک برای حفظ سلامت جامعه ضروری میباشد.

 

واژه‌های کلیدی : آب ، سرب ، لوله پلیاتیلن ، لوله پلی وینیل کلراید سخت ، نشت فلزات

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.