کل 26859
2

ارزیابی کمی اثربخشی سیستم‌های بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی و شناسایی عوامل تاثیر‌گذار آن با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای در صنعت ساخت و ساز

  • کد خبر : 9471
  • 06 مرداد 1396 - 0:00
ارزیابی کمی اثربخشی سیستم‌های بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی و شناسایی عوامل تاثیر‌گذار آن با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای در صنعت ساخت و ساز

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : ایرج محمدفام ، مجتبی کمالی نیا ، رستم گل محمدی ، منصور مومنی ، یداله حمیدی ، علیرضا سلطانیان

 

چکیده :

مقدمه: صنعت ساخت و ساز یکی از پرمخاطره‌ترین و غیر ایمن‌ترین صنایع دنیا می‌باشد. بسیاری از سازمان‌ها و صنایع برای بهبود عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی خود، سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را اجرا نموده‌اند. هدف از انجام این مطالعه ارائه روشی کمی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای برای سنجش اثر‌بخشی و شناسایی عوامل تاثیرگذار در موفقیت سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی صنعت ساخت و ساز بود.

روش بررسی: در این مطالعه از روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای برای تعیین وزن معیارها و عناصر اصلی استفاده شد. با استفاده از وزن معیارها و عناصر شاخص ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت ایمنی بهداشت شغلی تدوین گردید.

نتایج: عناصر خط مشی، بازنگری مدیریت و برنامه‌ریزی به ترتیب با اهمیت نسبی ۰.۳۲، ۰.۲۹، ۰.۲۳ بیشترین وزن را در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی داشتند. معیار‌های تعهد مدیریت، مشارکت کارکنان، تامین منابع مالی برای برنامه‌های ایمنی و بهداشت، ارزیابی ریسک، تدوین شاخص‌های ایمنی و بهداشت، سیستم گزارش، ثبت و تجزیه و تحلیل حوادث از مهمترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت استاندارد OHSASA18001 بودند.

نتیجه‌گیری: استقرار و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی فرآیندی زمان‌بر و آهسته می‌باشد. با شناسایی عوامل تاثیر‌گذار در موفقیت سیستم‌ها می‌توان اثربخشی آنها را بهبود بخشید.

 

واژه‌های کلیدی : فرآیند تحلیل شبکه‌ای ، سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ، اثربخشی ، معیار‌ها

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.