کل 26536
1

ارزیابی اثربخشی آموزش ایمنی پیمانکاران در کاهش حوادث ناشی از کار

  • کد خبر : 59422
  • 09 مهر 1401 - 23:11
ارزیابی اثربخشی آموزش ایمنی پیمانکاران در کاهش حوادث ناشی از کار

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۷ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : زهرا آقاجانی علی‌آبادی ، احمد سلطان‌زاده ، سمیرا قیاسی

 

چکیده :

سابقه و هدف: آموزش ایمنی به عنوان مهمترین گام در اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران ساخت‌ و ساز میتواند به کاهش نرخ وقوع حوادث کمک نماید. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ایمنی پیمانکاران ساخت ‌و ساز بر کاهش حوادث ناشی از کار طی یک دوره پنج ساله (۹۷-۱۳۹۳) طراحی و انجام شد.

مواد و روش‌‌ها: مطالعه کوهورت تاریخی حاضر در سال ۱۳۹۸ در ارتباط با ۴۴ شرکت پیمانکار فعال در عرصه ساخت ‌و ساز انجام شد. داده‌های مورد نظر در این مطالعه شامل: مشخصات پیمانکاران ساخت ‌و ساز، مستندات آموزش ایمنی ارائه شده و گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران و همچنین داده‌های گزارشات حوادث ناشی از کار بود. تجزیه‌ و تحلیل این داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارIBM SPSS 22  صورت گرفت.

یافته‌ها: بیشترین و کمترین میزان مطلوبیت در آموزش‌های ارائه شده به پیمانکاران به ترتیب مربوط به زمان اجرای آموزش (۸/۷۷ درصد) و تکنیک آموزش (۷/۴۰ درصد) بود. نتایج نشان دادند که نسبت بروز حوادث و مرگ ‌و میر ناشی از کار در گروه مواجهه پس از ارائه آموزشهای ایمنی و اخذ گواهی‌نامه صلاحیت ایمنی، کاهش معنا‌داری داشته است (۰۵/۰>P). علاوه‌براین، نسبت بروز حوادث و مرگ و میر ناشی از کار در دو گروه مواجهه و غیر مواجهه در سال‌های ۹۷-۱۳۹۶ اختلاف معنا‌داری داشت (۰۵/۰>P).

نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن بودند که با وجود کاهش نسبت بروز حوادث و مرگ ‌و میر ناشی از کار پس از ارائه آموزش‌های ایمنی در گروه مواجهه، ارتقای سطح کیفی و میزان مطلوبیت آموزش‌های ایمنی برای اخذ گواهی‌نامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران می‌تواند اثربخشی این آموزش‌ها را بسیار افزایش داده و به کاهش چشمگیر بروز حوادث در بخش ساخت ‌و ساز کمک نماید.

 

واژه‌های کلیدی :  آموزش ایمنی ، اثربخشی ، پیمانکاران ، ساخت ‌و ساز

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی اثربخشی آموزش ایمنی پیمانکاران در کاهش حوادث ناشی از کار ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.