کل 26876
3

بررسی شیوع افسردگی ، اضطراب و استرس در کارگران صنایع پتروشیمی : یک مطالعه مقطعی در بندر عسلویه در سال ۱۳۹۵

  • کد خبر : 60603
  • 29 مهر 1401 - 23:08
بررسی شیوع افسردگی ، اضطراب و استرس در کارگران صنایع پتروشیمی : یک مطالعه مقطعی در بندر عسلویه در سال ۱۳۹۵

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : محمد علی مروتی شریف آباد ، فرخ لقا ثروت، احمد ستوده ، علی اسدیان ، کیومرث عیسی پره ، رقیه قاسمی ، فرشته میرفخرایی

 

چکیده :

مقدمه: اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب و استرس از تعیین کننده‌های مهم در کیفیت زندگی و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کارگران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در بین کارگران صنایع پتروشیمی در بندر عسلویه در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت.

روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی ۱۶۷ کارگر شاغل در صنایع پتروشیمی صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات زمینه‌ای و پرسشنامه استاندارد غربالگری سلامت روان – افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)۲۱ بود. داده‌ها با نرم افزار آماری SPSS۲۰ و با استفاده از آزمون‌های آماری ANOVA و آزمون تعقیبی Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: شیوع افسردگی در مطالعه حاضر ۹۲/۳۸ درصد، شیوع اضطراب ۳۱/۴۴ درصد و شیوع استرس ۳۴/۲۹ درصد بود. همچنین مقایسه اختلالات افسردگی، اضطراب و استرس با متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و رضایت از شغل وجود دارد (۰۵/۰>P).

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از شیوع افسردگی، اضطراب و استرس از ۲۹ تا ۴۴ درصد درکارگران می‌باشد. از عوامل جمعیت شناختی شامل سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و رضایت از شغل ارتباط معنی‌داری با افسردگی، اضطراب و استرس نشان داد. انجام مطالعات وسیع تر در این زمینه و شناسایی عوامل زمینه‌ای دیگر در ارتباط با این نوع اختلالات ضروری است. همچنین برنامه‌ریزی جهت تدوین بسته‌های مداخله‌ای و حمایتی برای کارگران به منظور توانمند کردن آن ها در محیط کاری امری ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : افسردگی ، اضطراب ، استرس ، کارگران ، صنایع پتروشیمی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی شیوع افسردگی ، اضطراب و استرس در کارگران صنایع پتروشیمی : یک مطالعه مقطعی در بندر عسلویه در سال ۱۳۹۵ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.