کل 26866
0

بررسی و اولویت بندی روش های کنترلی مواجهه ی پوستی با مواد شیمیایی در یک کارخانه رنگ کاری با استفاده از روش تجزیه تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس(FAHP&TOPSIS)

  • کد خبر : 26900
  • 17 فروردین 1399 - 18:45
بررسی و اولویت بندی روش های کنترلی مواجهه ی پوستی با مواد شیمیایی در یک کارخانه رنگ کاری با استفاده از روش تجزیه تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس(FAHP&TOPSIS)

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مهدی جهانگیری ، حسین مولایی فر ، مرضیه هنربخش ، پیام فرهادی ، بهبود خانی ، فاضل رجبی

 

چکیده :

مقدمه: بیماری های پوستی ناشی از مواجهه با مواد شیمیایی یکی از مشکلات مهم سلامت در محیط های شغلی محسوب می شوند. این مطالعه با هدف اولویت بندی روش های کنترل مواجهه ی پوستی با مواد شیمیایی در یک کارخانه ی رنگ کاری انجام شد.

روش کار: در این مطالعه ی مقطعی- تحلیلی، ابتدا از طریق سوابق موجود و دیدگاه های خبرگان و هم چنین نتایج حاصل از مطالعات گذشته ۷ معیار و ۸ گزینه برای کنترل مواجهه پوستی انتخاب و به روش FAHP-TOPSIS اولویت بندی شدند.

یافته ها: در مقایسه ی زوجی، معیار ایمن بودن روش (w=0.298) دارای بیش ترین اهمیت و معیار  به روز بودن روش (w=0.0138) کم ترین اهمیت را به خود اختصاص داد. از بین گزینه های کنترلی نیز بالاترین و پایین ترین اولویت به ترتیب مربوط به آموزش (w=0.817) و برنامه ریزی کار و استراحت (۰.۲۳۳) بود.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، در کارخانه رنگ مورد مطالعه، آموزش به عنوان بهترین راه کارهای کنترل مواجهه ی پوستی با مواد شیمیایی بر اساس معیارهای مورد بررسی شناسایی شد که می تواند در جهت ارتقاء سطح سلامت پوستی کارکنان مورد توجه قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : اولویت بندی ، کنترل مواد شیمیایی ، رنگ کاری ، FAHP-TOPSIS

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=26900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.