توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۵ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۷
نویسندگان : پروین مریدی ، علی مرادی ، فرشته طاهری ، رسول یاراحمدی ، علی اصغر فرشاد
چکیده :
زمینه و هدف: حوادث رانندگی و ترافیکی سالانه جان بسیاری از مردم را جهان را به خطر میاندازد. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که درصد سوانح و حوادث جادهای و ترافیکی در آن بالا است معرفی شده است. بررسی عوامل و زمینههای این نوع حوادث میتواند به شناسایی عوامل اصلی و اولویتبندی آنها و تدوین برنامههای پیشگیریکننده کمک نماید.
روش بررسی: در این تحقیق برای انتخاب مهمترین عوامل خطرزا شناسایی از روش تصمیمگیری چند معیاره مبتنی بر فازی تاپسیس استفاده شده است. پنج معیار شامل: مشخص بودن، قابلیت اندازهگیری، قابلیت دستیابی، واقعگرایانه بودن و در چهارچوب زمان برای رتبهبندی عوامل خطر در پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شدهاند.
یافتهها: نتایج به دست آمده در تحقیق با استفاده از تکنیک فازی تاپسیس بر اساس معیارهای SMART نشان داد که عوامل و رفتار انسانی و فصل به ترتیب بالاترین ضریب نزدیکی را به خود اختصاص دادهاند. تجهیزات ایمنی و نوع کاربری وسایط نقلیه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند که خود دلیل بر فراوانی و اهمیت این شاخصها در حوادث مذکور میباشد.
نتیجهگیری: اولویتبندی عوامل خطرزا به مدیران و برنامهریزان و سیاستگذاران در شناسایی و ارائه راهکارهای اجرایی و شناسایی اولویتهای با تأثیرگذاری چندجانبه جهت مدیریت عوامل مؤثر در تصادفات کمک شایانی خواهد کرد. رفتار و عوامل انسانی در کنترل حوادث ترافیکی نقش مهمی ایفا میکنند.
واژههای کلیدی : تکنیک تاپسیس فازی ، شاخص ، عوامل خطر ، ایمنی ، اولویت بندی ، سوانح
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>