کل 26853
2

۶۵ درصد حوادث ناشی از کار بر اثر بی احتیاطی است

  • کد خبر : 13933
  • 09 اردیبهشت 1396 - 22:30

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی بیان کرد : ۶۵ درصد حوادث ناشی از کار در محیط های کاری به علت بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی است.

محمدعلی همتی روز شنبه در آیین تقدیر از بهداشت یاران نمونه خانه های بهداشت کاری در سالن اجتماعات بیمارستان میلاد اضافه کرد: براساس آمار ۶ ماهه اول سال ۹۵، حدود هشت هزار و ۵۵۰ حادثه شغلی در محیط های کاری بوقوع پیوست که ۹۷،۵ درصد حادثه دیدگان مرد و مابقی زن هستند.

وی اظهار کرد: همچنین ۸۰ درصد کسانی که دچار حادثه ناشی از کار شدند مردان متاهل هستند که به طور یقین این موضوع به معیشت آنان لطمه می زند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بی احتیاطی عامل مهمی در ایجاد حوادث ناشی از کار است، افزود : علت بسیاری از این حوادث به دلیل استفاده کردن از وسایل بی حفاظ، نبود آموزش و استفاده از وسایل معیوب است. 

وی در ادامه به نتیجه حوادث ناشی از کار اشاره کرد و گفت : حدود ۶۴ نفر معادل هشت دهم درصد از این رخدادها منجر به مرگ شد،‌195 نفر معادل ۲،۳ درصد افراد از کارافتاده جزئی و کلی و هفت هزار و ۷۳۰ نفر معادل ۹۰ درصد به بهبودی کامل می رسند. 

همتی با بیان اینکه هر فوت ناشی از کار، معادل هفت هزار و ۵۰۰ روز کار از دست رفته است،‌ ادامه داد: همچنین ۵۶۸ نفر معادل ۶،۶ درصد نیز غرامت نقص عضو دریافت کردند. 

وی به اهمیت نقش پیشگیری از این حوادث اشاره کرد و گفت : اگر در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای کار کنیم،‌2،۲ تا ۵ برابر بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) حدود ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است. 

وی ادامه داد: همچنین ۹۰۰ هزار مرگ ناشی از مواجهه با موادخطرناک در محیط کار در کشور گزارش شده است که آمارها افزایش این موضوع را نشان می دهد. 

وی در ادامه به ایجاد خانه های بهداشت کارگری به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی برای کارگاههای ۵۰ تا ۵۰۰ نفر در سال ۶۶ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این خانه های بهداشت با هدف تامین سلامت کارگران، ایجاد رفتارهای مناسب در محیط کار و سالم سازی این محیط ها فعال شد. 

همتی تصریح کرد : اکنون یک هزار و ۵۴۰ خانه بهداشت کارگری در کشور فعال است که یک هزار و ۴۳۷ بهداشت یار شاغل در آنها مشغول فعالیت است و ۳۵۸ هزار کارگر را تحت پوشش دارند. 

خسرو صادق نیت مدیرکل مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با بیان اینکه در بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری بسیار تاثیرگذار است، به بیماری سیلیکوزیس به عنوان یکی از بیماری های ناشی از کار اشاره کرد و‌ گفت : هفت تا هشت سال گذشته شاهد بیماری بودیم که شاید در کشورهای بسیار ضعیف و کمتر توسعه یافته از نظر مالی و پزشکی بیشتر رخ می داد و متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته می شود، این بیماری سیلیکوزیس است که در نهایت پس از شیوع در کمتر از ۶ ماه تا یکسال منجر به مرگ فرد می شود و تنها راه درمان آن نیز جایگزینی ریه و قلب است که بسیار هزینه بر است. 

سیلیکوزیس بیماری ناتوان کننده، برگشت ناپذیر و در بسیاری از اوقات کشنده است که در اثر تماس با گردو غبار سیلیس آزاد قابل تنفس ، بوجود می‌ آید. 

سیلیس دومین ماده معدنی پوسته زمین است و یکی از ترکیبات مهم سنگ، خاک و سنگ آهن است. تماس با مقادیر زیاد گرد وغبار که حاوی ذرات میکروسکوپی سیلیس باشد، بافت ریه را از بین برده و سبب کاهش توانایی ریه در جهت خارج کردن اکسیژن از هوای تنفسی می شود. 

وی  بیان کرد : چند سال گذشته تعدادی از جوانان کشور به این بیماری مبتلا شدند و متاسفانه تعدادی از آنها فوت کردند. 

وی همچنین به فلج شدن پنج نوجوان از ناحیه دست و پا بخاطر استفاده از حلال های ناشی از یک نوع چسب صنعتی در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از این بیماری ها و حوادث قابل پیشگیری است و می توان جلوی آنها را گرفت. 

صادق نیت با بیان اینکه ایران از نظر علمی توان بسیار بالایی در منطقه و خاورمیانه دارد، اضافه کرد: یک مورد مواجهه و کاهش شنوایی ناشی از صورت قابل شناسایی است اما اگر در محیط کار فردی با این مشکل روبه رو شود دیگر قابل برگشت نیست پس چه بهتر که در این زمینه پیشگیری شود. 

وی ادامه داد: امسال تجهیزات بسیار مناسب و پیشرفته ای برای کارشناسان بهداشت حرفه ای در کشور تهیه شده است تا از این طریق نظارت بیشتری بر فعالیت های شغلی داشته باشند. 

محمود فیاض مدیرعامل بیمارستان میلاد نیز در این آیین گفت: مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی امروز آیین تجلیل از کارشناسان، بهداشت یاران و مدیران نمونه خانه های بهداشت کارگری را به عهده گرفته اند که بسیار قابل تقدیر است. 

وی ادامه داد: بیمارستان میلاد با یک هزار تخت بیمارستانی و امکانات و تجهیزات مناسب خدمات مطلوبی به همه مردم به ویژه بیمه شدگان، جامعه کارگری و بازنشستگان ارائه می دهد. 

در پایان این نشست از حدود ۱۵ نفر از کارشناسان، بهداشت یاران و مدیران خانه های بهداشت کارگری سراسر کشور تجلیل شد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=13933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.