کل 26536
2

🎥 ویدئو / زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد!

  • کد خبر : 79083
  • 27 اسفند 1402 - 15:13
🎥 ویدئو / زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد!

مه‌لقا ملاح، کنش‌گر محیط زیستی بود که به او لقب «مادر محیط زیست ایران» را می‌دهند.

در سال ۱۳۷۳ و با همراهی چند نفر از استادان دانشگاهی علاقه مند، سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط‌ زیست» رو پایه گذاری کرد.

این تازه شروع کار بود. با تلاش خستگی ناپذیر تونست شعبه‌های این سازمان رو در ۱۶ استان دیگه هم گسترش بده. اما انگیزه تشکیل این سازمان از کجا اومد؟ مهلقا ملاح اینطور توضیح میده:

«در کتابخانه‌ای که مشغول کدگذاری بودم به کتابی با عنوان Environment pollution برخوردم…نویسنده کتاب به آمار و واقعیت‌های تلخی از تخریب طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی در ایالات متحده آمریکا پرداخته بود. در آن زمان برای نخستین بار با مفاهیمی مثل آسیب دیدگی لایه اوزون، ذوب شدن یخ‌ها در قطب شمال و انقراض گونه‌های زیستی و… آشنا می‌شدم. خواندن این کتاب باعث شد که در احوال محیط زیست و سیاره زمین بیشتر دقیق شوم اما همیشه دلمشغولی‌ام این بود که از چه راهی می‌توانم وارد فعالیت برای حفظ محیط زیست شوم و بعد از مدت‌ها به این نتیجه رسیدم که خانواده مهمترین رکن برای پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست است… هر نوع آگاهی برای مبارزه و پیشگیری از آلودگی باید از خانواده شروع شود. در آن سال‌ها پیش از آن که به یک راه حل عملی برسم، بازنشسته شدم. در ۱۳۵۶ وقتی دوباره در گروه تحقیق سازمان بازرسی آن زمان دعوت به کار شدم، بهترین فرصت بود که درباره محیط زیست ایران مطالعه و تحقیق کنم. به این نتیجه رسیدم که جز با فرهنگ سازی و کار جمعی نمی‌توان به کاهش آلودگی‌های محیط زیست کمک کرد، به این دلیل به فکر تشکیل جمعیت زنان افتادم.»

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=79083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.