کل 26536
3

چه چیزی می توان از بدترین حادثه آمونیاک آموخت؟

  • کد خبر : 75150
  • 13 آذر 1402 - 17:58
چه چیزی می توان از بدترین حادثه آمونیاک آموخت؟

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

دسامبر ۲۰۲۳

 

چه چیزی می توان از بدترین حادثه آمونیاک آموخت؟

BEACON SAFETY MASSAGE - ایمنی فرآیند - دسامبر 2023

در تاریخ ۲۴ مارس ۱۹۹۲، بدترین حادثه انتشار آمونیاک در تاریخ در کارخانۀ فرآوری روغن بادام زمینی در شهر داکار واقع در سنگال رخ داد. مخزن یک تانکرِ حمل آمونیاک از وسط آسیب دید و باعث انتشار ۲۲ تن (۵۰۰۰۰ پوند) آمونیاک گردید. پرتابه های ناشی از انفجار، به سایر تجهیزات فرآیندی در مجاورت محل حادثه که حاوی آمونیاک بودند آسیب زده و باعث سوراخ شدن آنها شد. ابر غلیظ و متراکمی از آمونیاک به سرعت بر روی کارخانه، سایر مراکز صنعتی و محل زندگی مردم که در نزدیکی محل حادثه بود گسترش پیدا یافت. در اثر این حادثه ۱۲۹ نفر کشته و ۱۱۵۰ نفر مجروح شدند.

چرا این اتفاق رخ داد؟ مخزن به صورت دائمی بر روی تانکر نصب نشده است. مخزنِ این تانکر درکارخانهِ تامین کنندۀ آمونیاک پر شده و سپس برای کارخانه روغن بادام زمینی ارسال شده بود. درزمانِ ساخت مخزن، قوانین و مقررات لازم رعایت شده است ولی در زمان وقوع حادثه ۱۱ سال از عمر مخزن سپری شده بود. استفادۀ مکرر و پر کردن مخزن بیش از حد مجاز، باعث افزایش فشار و ایجاد شکاف هایی در دیواره مخزن شده بود. این شکاف ها در سال ۱۹۹۱ شناسایی شده و پس از بهسازی و تعمیر توسط واحد تعمیرات همچنان از آن استفاده می شد. یک روز قبل از وقوع حادثه، مخزن تا ۱۲۴ درصد ظرفیت تعیین شده پر شده بود.

در فعالیت های مربوط به گاز مایع، فشار بیش از حد می تواند باعث ایجاد تنش در دیوارۀ ظروف شده و مانند این حادثه، سبب آسیب به مخزن شود . علاوه بر وقوع حادثه، متاسفانه کارخانه برنامه موثری جهت واکنش در شرایط اضطراری نداشته است. خوشبختانه حادثه زمانی رخ داده که کارکنان در تعطیلات ماه مبارک رمضان بودند و بنابراین افراد کمتری در نزدیکی محل حادثه حضور داشته اند.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “ چه چیزی می توان از بدترین حادثه آمونیاک آموخت؟ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=75150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.