توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۲۰ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷
نویسندگان : مرتضی ادیب ، سعید نوروزیان ملکی
چکیده :
زمینه و هدف: پایداری واژهای است که امروزه در بسیاری از زمینه های مربوط به توسعه و ساخت و ساز به صورت مستمر در چارچوب گفتمان حوزه های مزبور به کار گرفته میشود. بررسی مفهوم پایداری با تاکید بر پایداری محیطی رابطه متقابل دو عامل اصلی انسان و محیط را مورد تاکید قرار میدهد. سکونت گاه های بشری و سیستمهای اقتصادی انسان با محیطی که در آن زندگی میکنند به هم آمیخته است. در این پژوهش تلاش شده است با بررسی و درک صحیح و آگاهانه از مولفه های تاثیرگذار بر موضوع پایداری، به شناسایی اثرگذاری و تحقق پذیری اصول مطرح در زمینه پایداری در طراحی محیط پرداخته شود.
روش بررسی: متناسب با پژوهش، با روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد، سپس برای سنجش شاخص های مورد بررسی از روش پیمایشی جهت پاسخ دادن به فرضیات پژوهش استفاده گردید. در این راستا با مطالعه منابع موجود، مولفه های مؤثر بر مقوله پایداری محیطی استخراج گردید. با فرض وجود همبستگی مثبت بین متغیرهای مستقل و وابسته، با طرح، توزیع و جمع آوری پرسشنامه، آرا و عقاید جامعه متخصصان، مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، ۴۵ پرسشنامه در بین اساتید معماری و معماری منظر دانشگاه های شهیدبهشتی، تهران، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس و بینالمللی امام خمینی توزیع شد. با حذف پرسشنامه های ناقص، در نهایت ۳۱ پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میزان تأثیر و اولویت مولفه های ”رابطه انسان-طبیعت“، ”محدودیت ها“، ”مکان“، ”تنوع“، ”رابطه متقابل“، ”آموزش“ و ”جریان اطلاعات“ به دست آمده در بخش موضوع تحقیق، توسط متخصصان سنجیده شد. به منظور وزندهی هر یک از مولفه های اولویتبندی شده توسط متخصصین، وزن هر مولفه با توجه به تعداد دفعات قرارگیری در هر یک از اولویت ها و با اعمال ضریب مربوط به آن اولویت محاسبه گردید.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که اختلافات آماری معناداری میان اولویتبندی متخصصان معماری و معماری منظر نسبت به برخی از اصول پایداری در طراحی محیط وجود دارد.
واژههای کلیدی : پایداری ، معماری ، معماری منظر ، روش دلفی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله ” چارچوب مفهوم پایداری در طراحی محیط از دیدگاه معماران و معماران منظر ” از لینک زیر استفاده نمایید.