کل 26539
2

چارچوب مفهوم پایداری در طراحی محیط از دیدگاه معماران و معماران منظر

  • کد خبر : 60778
  • 02 آبان 1401 - 18:16
چارچوب مفهوم پایداری در طراحی محیط از دیدگاه معماران و معماران منظر

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مرتضی ادیب ، سعید نوروزیان ملکی

 

چکیده :

زمینه و هدف: پایداری واژه­ای است که امروزه در بسیاری از زمینه ­های مربوط به توسعه و ساخت و ساز به صورت مستمر در چارچوب گفتمان حوزه ­های مزبور به کار گرفته می‌شود. بررسی مفهوم پایداری با تاکید بر پایداری محیطی رابطه متقابل دو عامل اصلی انسان و محیط را مورد تاکید قرار می‌دهد. سکونت­ گاه­ های بشری و سیستم‌های اقتصادی انسان با محیطی که در آن زندگی می­کنند به هم آمیخته است. در این پژوهش تلاش شده است با بررسی و درک صحیح و آگاهانه از مولفه ­های تاثیرگذار بر موضوع پایداری، به شناسایی اثرگذاری و تحقق ­پذیری اصول مطرح در زمینه پایداری در طراحی محیط پرداخته شود.

روش بررسی: متناسب با پژوهش، با روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد، سپس برای سنجش شاخص­ های مورد بررسی از روش پیمایشی جهت پاسخ دادن به فرضیات پژوهش استفاده گردید. در این راستا با مطالعه منابع موجود، مولفه­ های ­مؤثر بر مقوله پایداری محیطی استخراج گردید. با فرض وجود هم­بستگی مثبت بین متغیرهای مستقل و وابسته، با طرح، توزیع و جمع ­آوری پرسش­نامه، آرا و عقاید جامعه متخصصان، مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، ۴۵ پرسش­نامه در بین اساتید معماری و معماری منظر دانشگاه­ های شهیدبهشتی، تهران­، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس و بین­المللی امام ­خمینی توزیع شد. با حذف پرسش­نامه ­های ناقص، در نهایت ۳۱ پرسش­نامه مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: میزان تأثیر و اولویت مولفه­ های ”رابطه انسان-طبیعت“، ”محدودیت­ ها“، ”مکان“، ”تنوع“، ”رابطه متقابل“، ”آموزش“ و ”جریان اطلاعات“ به دست آمده در بخش موضوع تحقیق­، توسط متخصصان سنجیده شد. به منظور وزن­دهی هر ­یک از مولفه­ های اولویت­بندی شده توسط متخصصین­، وزن هر مولفه با توجه به تعداد دفعات قرارگیری در هر یک از اولویت ­ها و با اعمال ضریب مربوط به آن اولویت محاسبه گردید.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که اختلافات آماری معناداری میان اولویت­بندی متخصصان معماری و معماری منظر نسبت به برخی از اصول پایداری در طراحی محیط وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی :  پایداری ، معماری ، معماری منظر ، روش دلفی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” چارچوب مفهوم پایداری در طراحی محیط از دیدگاه معماران و معماران منظر ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.