کل 26543
1

وزیر کار: با اقداماتِ موثر، حوادث کار به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد

  • کد خبر : 77612
  • 17 بهمن 1402 - 21:45
وزیر کار: با اقداماتِ موثر، حوادث کار به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد

صولت مرتضوی گفت: اقدامات موثرِ همکارانِ ما در حوزه روابط کار در کارگاه‌های کوچک و بزرگ سبب شد میزانِ تلفات و خساراتِ کارگاهی به شکلِ چشمگیری کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایلنا، صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر که صبح امروز، سه‌شنبه، ۱۷ بهمن ماه، برگزار شد، گفت: نظم در امور در حوزه بهداشت و ایمنی کار باید ملاک عمل قرار گیرد. به عبارتی نظم، مکمل و مقوم ایمنی در محیط کار خواهد بود. اگر دقت فردی را در حوزه کار حاکم کنیم، حتما بخشی از حوادث کار برطرف خواهد شد. توصیه من به همه کارفرمایان و کارگران برای کاهش حوادث کار، بیشتر کردن دقت و مراقبت از کار است.

وی گفت: بخشی از حوادث کار در کارگاه‌ها ناشی از عدم کنترل خشم و عصبانیت افراد شاغل در کارگاه‌ها است. سازمان جهانی کار، مقررات حوزه ایمنی را وضع کرده و ما در کارگاه‌های کشور موظف به رعایت مقررات این حوزه هستیم.

او افزود: اقدامات موثرِ همکارانِ ما در حوزه روابط کار در کارگاه‌های کوچک و بزرگ سبب شد میزانِ تلفات و خساراتِ کارگاهی به شکلِ چشمگیری کاهش پیدا کند. البته ما معتقدیم حتی یک مخاطره هم زیاد است. به همکارانم در مراکز استانها اکیدا توصیه می‌کنم که یکی از مهم‌ترین رسالتهای آن‌ها آموزش به منظورِ استحکام و ایمنی در کار است. ایمنی فردی و اجتماعی است و آموزش باید آموزشِ همگانی باشد.

وی به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی حوزه‌های بازرسی و آموزش در راستای کاهش حوادث کار در سطح کشور قابل پذیرش است. در حوزه آموزش، امکان استفاده از خدمات و اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد. نظارت و بازرسی حاکمیتی است و نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد. باید با تلاش، کمبود نیروی انسانی و کمبود تجهیزات را جبران کنیم.

مرتضوی گفت: من به عنوان وزیر کار، مسئولان این حوزه و تمامی فعالان حوزه کار و تولید حتی در قبالِ یک حادثه هم مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

وزیر کار در بخش دیگری از صحبتهایش به مشکلاتی معیشتیِ مردم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتِ ما سفره‌ی مردم است که این وضعیت برای ما آزاردهنده است. این دولت از ابتدای کار تلاش کرده بتواند با مهار تورم و افزایش دریافتی‌ها و حقوق و مزایا قدری مشکلات را ساماندهی کند. در این راستا، طرح‌های حمایتی برای دهک‌های آسیب‌پذیر اجرای شده و اجرا می‌شود. اما ما به وجودِ مشکلات اذعان داریم که دلیلِ این مشکلات تحریم‌های ظالمانه است.

 

 

وزارت کار به دنبال آموزش کارفرمایان در موضوع ایمنی است

علی حسین رعیتی فرد (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) نیز در این همایش با اشاره به پیگیریِ ارتقای فرهنگ ایمنی در وزارت کار گفت: سال گذشته حوادث کار ۱۴ درصد و حوادث فوتی ۱۱ درصد در کشور کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۴ درصد تولید ناخالص ملی کشورها برای حوادث کار و بیماری‌های شغلی صرف می‌شود، گفت: در مجموعه معاونت روابط کار اقداماتی برنامه‌ریزی شده که حوادث کار را در کشور به حداقل برسانیم. در دو سال گذشته علاوه بر اقدامات حوزه اجرا به مقاوله‌نامه ۱۵۵ پیوستیم. این مقاوله‌نامه در کشور از ۱۸ بهمن سال‌جاری در کشور اجرایی می‌شود.

رعیتی فرد با اشاره به راه‌اندازیِ کمیته ملی بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی گفت: از ۷۱۱ نفر فوتی سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر در کارگاه‌های ساختمانی و حوادث این حوزه ثبت شده است.

او اضافه کرد: آموزش کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در قالب یک میلیون کارگاه به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی حوزه ایمنی و حوادث کار توسط وزارت کار دنبال می‌شود.

معاون وزیر کار تأکید کرد: آیین‌نامه مربوط به شورای عالی حفاظت فنی در قالب آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان سال‌جاری به به‌روزرسانی به کارگاه‌ها ابلاغ و اجرایی شده است. امروز نیز در جلسه حال حاضر قرارگاهی در این راستا تشکیل می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: آموزش را باید به عنوان نکته کلیدی کاهش حوادث کار به ویژه در کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارگر جدی بگیریم. در برنامه‌ای دیگر، آموزش‌های ایمنی برای ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار فعال در حوزه مشاغل خانگی انجام شد.

او گفت: امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه حوادث کار، کاهش اینگونه حوادث و آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آن را به پایین‌ترین میزان کاهش دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=77612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.