کل 26536
3

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز، آلاسکا (۱۹۸۹)

  • کد خبر : 79309
  • 04 فروردین 1403 - 23:41
نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز، آلاسکا (۱۹۸۹)

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز، آلاسکا (۱۹۸۹)

نشت نفت اکسون والدز یک فاجعه زیست محیطی بود که در این حادثه، اکسون والدز، یک نفتکش متعلق به شرکت کشتیرانی اکسون، ۱۱ میلیون گالن نفت خام (حدود ۵۰ میلیون لیتر نفت) را در ۲۴ مارس ۱۹۸۹ میلادی پس از برخورد به یک صخره در آب های منطقه پرنس ویلیام آلاسکا ریخت.این بدترین نشت نفت در تاریخ ایالات متحده تا نشت نفت دیپ واتر هوریزن در سال ۲۰۱۰ میلادی بود.

لکه نفتی ۱۳۰۰ مایل از خط ساحلی را پوشاند و صدها هزار پرنده دریایی، سمور دریایی، فک و نهنگ را قتل عام کرد. پس از حدود ۳۰ سال، قطرات نفت خام همچنان در برخی نقاط باقی مانده است. پس از این نشت، کشتی اکسون والدز با نامی دیگر به خدمت بازگشت و بیش از دو دهه به عنوان یک نفتکش و حامل سنگ معدن فعالیت کرد.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

 

شرح حادثه

در غروب ۲۳ مارس ۱۹۸۹، اکسون والدز با ۵۳ میلیون گالن نفت خام خلیج پرودو، بندر والدز، آلاسکا را به مقصد لانگ بیچ، کالیفرنیا ترک کرد. ۴ دقیقه بعد از نیمه شب ۲۴ مارس، کشتی به صخره بلیگ، یک خطر ناوبری شناخته شده در صدای پرنس ویلیام آلاسکا برخورد کرد.

بر اثر برخورد، بدنه کشتی باز شد و حدود ۱۱ میلیون گالن نفت خام به آب ریخت. در آن زمان، این فاجعه، بزرگترین نشت نفت در آب های ایالات متحده بود. تلاش های اولیه برای مهار نفت شکست خورد و در ماه های بعد، لکه نفتی گسترش یافت و در نهایت حدود ۱۳۰۰ مایل از خط ساحلی را پوشش داد.

بازرسان بعداً دریافتند که جوزف هیزلوود، کاپیتان کشتی اکسون والدز، در آن زمان مشروب می‌نوشیده و به یک نفر سوم بدون مجوز اجازه داده بود که کشتی عظیم را هدایت کند.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

در مارس ۱۹۹۰ میلادی، کاپیتان هیزلوود از اتهامات جنایت عمدی تبرئه شد. او به اتهام سهل انگاری، مجرم شناخته شد، ۵۰۰۰۰ دلار جریمه پرداخت کرد و به انجام ۱۰۰۰ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد.

 

علل بروز حادثه

  • شرکت کشتیرانی اکسون نتوانسته بر فرمانده (کاپیتان کشتی) نظارت کند و خدمه لازم و کافی برای اکسون والدز را فراهم کند. انجمن ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) دریافت که این اشکال در کلیه صنایع وجود دارد و باعث توصیه ایمنی به اکسون و سایر صنایع شد.
  • فرد سوم احتمالاً به دلیل خستگی یا بار کاری بیش از حد نتوانست کشتی را به درستی کنترل نماید.
  • شرکت حمل و نقل اکسون نتوانست به درستی رادار سیستم جلوگیری از برخورد ریتون (RAYCAS) را برقرار نگه دارد، که در صورت کارکرد صحیح، با شناسایی بازتابنده راداری که روی صخره بعدی از صخره Bligh قرار گرفته است، برخورد قریب الوقوع با صخره Bligh را به فرد سوم نشان می داد.

پاکسازی نشت نفت

در ماه‌های پس از نشت نفت اکسون والدز، کارمندان اکسون، امدادگران فدرال و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر از ساکنان آلاسکا برای پاکسازی نشت نفت تلاش کردند. اکسون حدود ۲ میلیارد دلار هزینه پاکسازی و ۱.۸ میلیارد دلار برای بازسازی زیستگاه و خسارات شخصی ناشی از نشت پرداخت کرد.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

کارگران پاکسازی روغن از سطح آب، شستشوی سواحل و نجات حیوانات گیر کرده در نفت را آغاز کردند.مقامات محیط زیست عمداً برخی از مناطق خط ساحلی را بدون اقدامات پاک سازی رها کردند تا بتوانند تأثیر اقدامات پاکسازی را مطالعه کنند که برخی از آنها در آن زمان اثبات نشده بود. آنها بعداً دریافتند که شستشوی تهاجمی با شلنگ‌های آب داغ و فشار بالا در از بین بردن روغن مؤثر است، اما با کشتن گیاهان و حیوانات باقی‌مانده در این فرآیند، آسیب‌های زیست‌محیطی بیشتری به بار آورد.

یکی از آن مناطقی که هرگز تمیز نشد، یک تخته سنگ بزرگ ساحلی به نام سنگ مرن است. دانشمندان از زمان نشت هر تابستان به این سنگ می روند تا از گیاهان و موجودات کوچکی که روی آن رشد می کنند، عکس بگیرند. آنها دریافتند که بسیاری از صدف‌ها، ماهی‌ها و جلبک‌های دریایی مختلف که قبل از نشت روی سنگ رشد می‌کردند، حدود سه تا چهار سال پس از نشت به سطح طبیعی بازگشتند.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

 

اثرات زیست محیطی و اقتصادی

این منطقه پیش از نشت، یک اقلیم بکر و دست نخورده بود. فاجعه اکسون والدز به صورت چشمگیری همه اینها را تغییر داد و تلفات زیادی را بر حیات وحش وارد کرد. تخمین زده می شود که نشت نفت ۲۵۰ هزار پرنده دریایی، ۳۰۰۰ سمور سمور، ۳۰۰ فوک، ۲۵۰ عقاب طاس و ۲۲ نهنگ قاتل را قتل عام کرد.

نشت نفت همچنین باعث ورشکستگی ماهیگیران و آسیب به اقتصاد شهرهای کوچک ساحلی از جمله والدز و کوردووا در سال‌های بعد شد.برخی گزارش ها مجموع زیان اقتصادی ناشی از نشت نفت اکسون والدز را ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زدند.یک مطالعه در سال ۲۰۰۱  میلادی نشان داد که آلودگی نفتی در بیش از نیمی از ۹۱ سایت ساحلی آزمایش شده باقی مانده است.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

تخمین زده می شود که این نشت حدود ۴۰ درصد از سمورهای دریایی ساکن را کشته است. جمعیت سمور دریایی تا سال ۲۰۱۴ میلادی، بیست و پنج سال پس از نشت، به سطح قبل از نشت خود نرسیده بود.ذخایر شاه ماهی که زمانی منبع درآمد پرسود ماهیگیران بود، هرگز به طور کامل افزایش نیافته است.

تصویب قانون آلودگی نفتی سال ۱۹۹۰

پس از نشت نفت اکسون والدز، کنگره ایالات متحده قانون آلودگی نفتی سال ۱۹۹۰ میلادی را تصویب کرد که رئیس جمهور جورج اچ. بوش در آن سال قانون را امضا کرد.قانون آلودگی نفتی، جریمه‌های شرکت‌های مسئول نشت نفت را افزایش داد و ملزم شدند که تمام تانکرهای نفت در آب‌های ایالات متحده دارای دو جداره باشند.

نشت نفت از کشتی نفتکش اکسون والدز

اکسون والدز یک نفتکش یک جداره بود. طراحی دو بدنه، با کاهش احتمال اینکه برخورد منجر به ریختن نفت شود، می توانست از فاجعه اکسون والدز جلوگیری کند.

سرنوشت اکسون والدز

کشتی، اکسون والدز برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ میلادی به آب انداخته شد. یک سال پس از نشت در اقیانوسی دیگر و با نامی دیگر، تعمیر شد و به خدمت بازگشت.

به دلیل مقررات جدید، کشتی یک جداره دیگر نمی توانست نفت را در آب های ایالات متحده حمل کند. کشتی شروع به اجرای مسیرهای حمل و نقل نفت در اروپا کرد، جایی که نفتکش های یک جداره هنوز مجاز به تردد بودند. در آنجا به مدیترانه اکسون، سپس دریای مدیترانه دریا و در نهایت به مدیترانه اس آر تغییر نام داد.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، اتحادیه اروپا، تردد نفتکش های تک بدنه را ممنوع کرد و اکسون والدز سابق به آب های آسیایی منتقل شد.شرکت اکسون این نفتکش بدنام را در سال ۲۰۰۸ میلادی به یک شرکت کشتیرانی مستقر در هنگ کنگ فروخت. این شرکت، نفتکش قدیمی را به یک حمل کننده سنگ تبدیل کرد و نام آن را به اقیانوس دونگ فنگ تغییر داد. در سال ۲۰۱۰ میلادی، این کشتی با یک کشتی فله بر دیگر در دریای زرد برخورد کرد و بار دیگر به شدت آسیب دید.

این کشتی پس از این برخورد یک بار دیگر نام خود را تغییر داد و سرانجام در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان اسقاط به یک شرکت هندی فروخته و اوراق شد.

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=79309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.