کل 26876
1

مدیریت پسماند‌های صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم در سال ۱۳۹۲

  • کد خبر : 10278
  • 29 بهمن 1395 - 0:00
مدیریت پسماند‌های صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم در سال ۱۳۹۲

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : مهدی فرزادکیا ، محمد فهیمی نیا ، غریب مجیدی ، منیره میرزابیگی ارهانی ، محمد رضا حسینی ، ناصر یوسفی

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه رشد صنایع و تولید محصولات متنوع باعث افزایش تولید زباله­ های صنعتی و خطرناک گردیده است. هدف از این مطالعه بررسی مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم در سال ۱۳۹۲ می­باشد.

روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با مراجعه حضوری به واحدهای صنعتی، تکمیل پرسشنامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران و تجزیه و تحلیل نتایج انجام شده است. این پرسشنامه حاوی ۲۴ سوال مشتمل بر کمیت، کیفیت و مدیریت پسماندهای صنعتی است. در این مطالعه ۴۱ واحد صنعتی فعال بابیش از ۵۰ نفر پرسنل مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها: صنایع گروه شیمیایی و فلزی بیشترین مقدار پسماند و بیشترین میزان پسماند ویژه را تولید می­کنند. پلاستیک با ۳۸ درصد و بعد از آن شیشه با ۵/۲۷۷ درصد بیشترین جز پسماند تولیدی را در بین اجزاء پسماند تشکیل می­دهند. ذخیره­­ سازی موقت پسماندها در سبد با ۳۶ درصد و در محوطه روباز با ۳۲ درصد، متداول­ترین روش­های ذخیره­ سازی بود. ۴۱ درصد از واحدهای صنعتی پسماندهای تولید شده را به صورت ماهانه، ۷/۳۱ درصد به صورت هفتگی، ۴/۲۴ درصد به صورت روزانه و ۴/۲ درصد به صورت نامنظم دفع می­کنند. ۵۸ درصد از پسماندهای تولیدی بازیافت، ۳۵ درصد دفن، ۶/۴ درصد سوزانده و ۴/۲ درصد به صورت نامشخص دفع می­شوند.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که جمع ­آوری و نگهداری پسماندهای صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه به طور مناسبی انجام نمی­شود. همچنین در اکثر صنایع برنامه ­های آموزشی در خصوص مدیریت پسماند برگزار نشده است. براین اساس استقرار یک سیستم مدیریت پسماند مناسب جهت سامان­دهی به وضعیت مواد زاید صنعتی تولیدی در این شهرک ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی : مدیریت پسماند ، پسماند صنعتی ، شهرک صنعتی ، استان قم

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.