کل 26537
5

ماهنامه مهندسی ایمنی سال سوم شماره بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۹۸

  • کد خبر : 36898
  • 19 آذر 1399 - 3:00
ماهنامه مهندسی ایمنی سال سوم شماره بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۹۸

توضیحات :

ماهنامه مهندسی ایمنی

فهرست مطالب :

  • شعاری برآمده از شعور
  • سیستم اعلام حریق میکروپروسسوری
  • بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزارشد
  • مقابله باحریق دربرج ‌ها-بخش اول
  • ارائه مدلی جهت ارزیابی ریسک ایمنی در صنعت ساختمان
  • مدیریت HSE
  • آیین‌نامه ایمنی در صنایع آهنگری- بخش دوم
  • برنامه‌های کنترل خسارت- بخش چهارم
  • معرفی محصولات فرهنگی
  • ایمنی در انبارها
  • ایمن داشتن خانه از خطر
  • پیشرو- شرکت همیار انرژی
  • ایمن‌سازی بهینه- شرکت تتیس سازه
  • مبانی پمپ‌های آتش‌نشانی در ساختمان
  • ایمنی منزل پیش از مسافرت
  • تقویم نمایشگاه‌های جهان
  • طرح وندور لیست
  • برندینگ

سرمقاله : 

خودکفایــی آن‌چنان‌که دیده‌ایم و می‌بینیم برای هیچ ملتی ممکن نیســت. هنوز کشــوری را ســراغ نداریم که بتواند در همــه‌ی حوزه‌ها خودکفا باشــد. حتی اگــر مملکتی را فرض کنید که مهد دانش اســت، مملو از نفت و گاز و تأسیســات لازم علمــی و اتمی و دیگر پایه‌های اقتصادی اســت، تمامی معادن ممکن را دارد و نیروی زبده انسانی و کارا در اختیارش اســت، باز هم نیاز به توســعه‌ی بازار و فراتر از آن، بودن در خط ارتباطات جهانی دارد.

شعار خودکفایی امروز اما دروغ نیست، غلوی است برای تهییج کشوری غنی که به حربه‌های مختلف عقب نگه‌ داشته شده است. زمانی که می‌بینیم ایران نفت‌خیز هنوز در مباحث پالایشگاهی نیازمند توســعه و گسترش اســت، وقتی محصولات کشاورزی آن هنوز شــبکه‌ی صحیح صادراتی ندارد و اغلب خام فروشــی می‌شود، هنگامی‌که تولید شایان ذکری در اقلام پرمصرفی چون کاغذ و مقوا نداریم و با کمترین مشــکلی در واردات، این کالاها در اولویت استراتژیک قرار می‌گیرند و نمونه‌های فروان دیگر که در سایر صنایع قابل مشاهده اســت، آن‌وقت نیاز به شعار برای سرعت بخشی را درک می‌کنیم.

ایران در لیست قدرت فرهنگی کشورهای جهان رتبه‌ی بالایی دارد و ایدئولوژی خاص خود را دنبال می‌کند. ما برای رســاندن پیام خود نیاز به پیشــروی و اعتلا داریم. این درســت است که خودکفایــی تام و تمام برای هیچ کشــوری ممکن نیســت اما دست‌کم باید وابستگی‌ها را تا جای ممکن کاهش داد؛ باید نقاط ضعف را کاســت تا میزان تهدیدها را کم کرد. با این نگاه، شعار خودکفایی را می‌توان شعاری برآمده از شعور دانست.

ارتقایی همه‌جانبه مورد نیاز ما اســت و بــرای آن باید تولید تقویت شــود و ایــن تنها زمانی امکان دارد که دســت‌کم خود مردم از کالای داخلی‌شان حمایت کنند. تعصب بر مصرف تولید داخلی، بســتن درهای وارداتی و چشم‌پوشــی از عواید مقطعی اقتصاد باز، ازجمله کارهایی هســتند که باید برای رســیدن به هدف والای پیشرفت، مدنظر قرار بگیرند.

انگلیس در قرن ۱۶ میلادی دســت به حمایت از تولیدات داخلــی خــود زد. تعرفه‌های بــالا بــر واردات محصولات کشــاورزی یکی از اولیــن اقدام‌های دولت وقــت انگلیس بــود که آن را به عــدول از قوانین اقتصاد و سیاســت‌های یک‌جانبه متهم کرد امــا این هزینه‌ای بود که بریتانیا برای نگهــداری صفت کبیر پرداخت کرد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=36898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.