کل 26570
3

عملکرد شب نماها در ساختمان‌ها

  • کد خبر : 71106
  • 04 شهریور 1402 - 2:24
عملکرد شب نماها در ساختمان‌ها

توضیحات :

بروز تاریکی و دود پس از حوادث در ساختمان ها پدیده هایی هستند ناخوشایند و آغازی برای یک بحران. برای مقابله با این پدیده از برق عادی و در صورت قطع آن از برق اضطراری استفاده می شود. ولی بعد چه؟ در فاصله زمانی قرار گرفتن برق اضطراری در مدار چه باید کرد؟ چه مقدار میتوان به عملکرد به موقع مولدهای اضطراری برق متکی بود؟ آیا چراغ های اضطراری در دود کارایی دارند؟ برای تخلیه افراد در تاریکی و دود چه باید کرد؟

برق قطع می شود و برق اضطراری با تاخیر وارد مدار می شود یا به دلیل خطای انسانی یا فنی خوب عمل نمی کند. این لحظات زمانی است که وحشت بر محیط مستولی می شود. اولین فرد در حین فرار عجولانه به ستون و چارچوب یا مانع دیگری برخورد و به زمین افتد. آنگاه نفر بعدی و نفرات بعدی و بر اثر این تکرار صدمات جسمی افزایش یافته و مدیریت کار از دست خارج می شود. در این میان بدیهی است افرادی که در محیط بیگانه اند دچار تلاطم روحی بیشتری شده و شرایط را بحرانی تر می کند.

معماران سازندگان و مالکین از عوامل مسئول و موثر در تجهیز و رویارویی ساختمان ها با بحران تاریکی و دود هستند. به هنگام آتش ، انفجار، زلزله، فروریزی ساختمان و سیل تمام سیستم های برقی و برق های اضطراری از مدار خارج می شوند و جای خود را به علائم شب نما می دهند.در حادثه برج های دوقلو ظرف مدت ۱۲ دقیقه تمام منابع تغذیه چراغ های اضطراری منهدم شد. از آنجاییکه دود عامل اصلی تلفات انسانی در ساختمان ها است کمی به این پدیده و نحوه گسترش آن می پردازیم. آمار نشان می دهد سرعت حرکت افراد در دود به طور متوسط ۳۵ سانتیمتر در ثانیه است. لذا ۹۰ درصد افراد فقط می توانند ۱٫۹ متر قدم بردارند و ۱۰ درصد آنها تا ۱۶ متر.

آزمایش ها نشان می دهد دود ناشی از سوختن یک متر مکعب هیزم خیس در اتاقی به وسعت ۱۰۰ متر مربع و ارتفاع ۶ متر ظرف مدت ۲۲ ثانیه فضای بالای اتاق را تا ارتفاع ۵٫۱ متری زمین فرا می گیرد، بطوریکه افراد دیگر قادر به دیدن و تنفس نیستند و تنها با خزیدن روی زمین می توانند راه خود را پیدا کنند. بر این اساس است که علائم شب نما می بایست در ارتفاع کم مانند نیم متری کف نصب شوند و به این دلیل آنها با نام روشنایی سطح پایین یا LLL معروف هستند.

یکی از ابزارهای ایمن سازی ساختمان ها در تاریکی استفاده از محصولات و علائم ایمنی شب نما است که در تخلیه سریع افراد به خصوص ساکنین و مراجعین اماکن عمومی ، کارخانجات و برج های مسکونی و هدایت آنها به راه فرار موثر است. علامت گذاری راه های فرار در اماکن صنعتی ، تاسیسات زیرزمینی-نیروگاه های اتمی و تاسیسات فرا ساحلى اکتشاف نفت بسیار مفید است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “عملکرد شب نماها در ساختمان‌ها” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=71106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.