کل 26883
1

شایعترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان دخانیات است

  • کد خبر : 12360
  • 15 اردیبهشت 1395 - 19:43

دکتر ایرج خسرونیا روز سه‌شنبه در کنگره جامع پزشکان متخصصان داخلی اظهار کرد: بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان مربوط به سرطان ریه است که بر اثر استعمال دخانیات، هوای آلوده، مصرف الکل، وزن بالا و رژیم غذایی نادرست بروز می‌کند.  

وی افزود: استعمال دخانیات یکی از معضلات اخیر جامعه ایرانی است، به طوری که برخی از جوانان از سن ۱۵ سالگی شروع به استعمال دخانیات می‌کنند. 

خسرونیا با بیان این که ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان سیگار کمتر از ۱۷ سالگی شروع به مصرف کرده‌اند، افزود: ۲۹ درصد دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۵ ساله سیگار و قلیان مصرف می‌کنند که از این تعداد سه درصد سیگار و ۲۶ درصد مصرف‌کننده قلیان هستند.

وی همچنین تصریح کرد: ۹۰ درصد افرادی که در اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند، سیگاری نیستند بلکه از اطرافیان و اعضای خانواده فرد سیگاری هستند. 

خسرونیا به آمار بالای هزینه‌ خرید سیگار و همچنین درمان عوارض ناشی از آن اشاره کرد و گفت‌: سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صرف هزینه خرید سیگار می‌شود و همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از دخانیات در کشور می‌شود. 

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: با پیشرفت تکنولوژی از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار کاسته شده اما به دلیل تغییر رژیم غذایی، نبود تحرک و استعمال دخانیات، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در جهان به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته رو به افزایش است.  

وی از دیابت به‌عنوان یکی از بیماری‌های غیر واگیر شایع نام برد و گفت:‌ طبق آمارهای منتشره حدود ۴۳۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و در ایران نیز طبق آمار رسمی پنج میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. 

وی افزود: گفته می‌شود در کشور ما ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند که با این حساب می‌توان گفت حدود هشت تا ۱۰ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند.  

خسرونیا اظهار کرد:‌ در سال ۲۰۱۲، یک و نیم میلیون نفر در اثر بیماری دیابت فوت کردند که ۸۰ درصد آنها مربوط به کشورهای با درآمد پایین یا متوسط است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ دیابت هفتمین علت مرگ و میر انسان‌ها باشد. 

وی با بیان این که ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت، به دیابت نوع دو مبتلا هستند، افزود: امروزه دیابت یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی جهان محسوب می‌شود چرا که بدون علامت است و بیشتر مبتلایان زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که یکی از عوارض چشمی، کلیوی یا قلبی عروقی مربوط به این بیماری بروز کرده باشد.  

خسرونیا خاطرنشان کرد:‌ وزارت بهداشت تصمیم دارد برای تشخیص و درمان بیماری دیابت از پزشکان عمومی استفاده کند، بنابراین امیدوار هستیم با کمک پزشکان متخصص داخلی و عمومی شاهد پیشگیری و درمان هرچه بیشتر این بیماری مزمن و خطرناک باشیم. 

وی با بیان این که همانند دیابت، برای غربالگری و شناخت افراد مبتلا به سرطان در مرحله اول می توان از متخصصان داخلی در مراکز درمان سرطان استفاده کرد، افزود: همچنین با انجام آزمایش های سالیانه و آموزش مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی برای دوری از مصرف دخانیات و رژیم های نادرست غذایی، می توان از مرگ و میر بیشتر این بیماری های خطرناک جلوگیری و از بروز سایر بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد. 

تعرفه، یک مشکل اساسی متخصصان داخلی

خسرونیا به پایین بودن میزان تعرفه متخصصان داخلی اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی این است که یک وزارتخانه طرح و برنامه می دهد اما بودجه و پول دست گروه دیگری است؛ اگر همکاری لازم برای تامین بودجه صورت نگیرد، در سال جاری با مشکلات بسیاری روبه رو خواهیم بود.  

وی توضیح داد: قرار بود تعرفه بیماران سرپایی برای پزشکان متخصص داخلی، اطفال و عفونی که کاری جز معاینه بیمار ندارند و روز به روز از تعداد بیماران آنها کاسته می شود و دچار مشکلات مالی هستند، کمی بیشتر از سایر گروه ها باشد اما با این که وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر آن را قبول دارند، با اجرای آن مخالفت شد به طوری که به گفته وزیر بهداشت، گروهی مخالف افزایش تعرفه رشته داخلی هستند.  

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: ما اعتراضی به دریافتی سایر رشته های پزشکی نداریم و معتقدیم که آنها عادلانه دریافت می کنند اما گروه های داخلی، اطفال، عفونی و پزشکان عمومی مورد بی مهری قرار گرفته اند.  

خسرونیا افزود: علاوه بر تعرفه های ناعادلانه، در برخی از مراکز درمانی متخصصان داخلی از انجام بسیاری از اقدامات درمانی و تشخیصی که دوره های مربوط به آنها را گذرانده اند، منع می شوند و سازمان های بیمه گر نیز از پرداخت هزینه به آنها خودداری می کنند.  

وی افزود: سوال این است که به طور مثال آیا جراح چشم پزشک برای انجام جراحی کاتاراکت باید هر ساله مجوز مجدد بگیرد و یا اینکه سایر جراحان باید برای جراحی معده یا تیروئید باید گواهی نامه دریافت کند و از گروه های دیگر مجوز بگیرد؛ در  شرایطی که گرفتن این مجوزها غیرضروری و غیرمنطقی است چرا متخصصان داخلی که در طول رزیدنتی آموزش آندوسکوپی دیده و گواهی آن را دریافت کرده اند، هر ساله باید گواهی مجدد بگیرند و برای دریافت آن نیز متحمل هزینه شوند؟  

خسرونیا با بیان این که مجموع این مسایل سبب کاهش استقبال دانشجویان پزشکی برای ادامه تحصیل در رشته داخلی شده است، ادامه داد: در سال های گذشته بهترین و باسوادترین پزشکان، داوطلب ادامه تحصیل در رشته داخلی بودند اما در سال های اخیر داوطلبان این رشته به شدت کاهش یافته و آنهایی نیز که وارد این رشته می شوند در سال سوم رزیدنتی به فکر انتقال به فوق تخصصی هستند.  

وی اظهار کرد: همچنین جمع شدن بخش های جنرال داخلی در سال های اخیر آسیب های این رشته را بیشتر کرده است؛ با این حال مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی با مورد توجه قرار دادن این موضوع، بخش های جنرال در سطح تهران را مجدد راه اندازی کرده اند.

اهمیت اجتناب از ایجاد اختلاف 

دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز در مراسم گشایش کنگره به اظهارات اخیر رئیس سازمان نظام پرستاری واکنش نشان داد و گفت: ما به جامعه پرستاری احترام می گذاریم و معتقدیم که باید حقوق آنها احیا شود اما زیرسوال بردن درآمد پزشکان برای این منظور نه تنها اخلاقی نیست بلکه نتیجه ای جز تقابل این دو گروه ندارد.  

دکتر علیرضا استقامتی افزود: برای احقاق حق خود نباید دیگران را زیر سئوال ببریم. 

براساس گزارش های خبری، علی محمد آدابی در نشست خبری بررسی واقعی طرح تحول نظام سلامت گفته بود که جامعه پزشکی ۲۰ درصد منابع کشور را در اختیار دارد.  

استقامتی چنین آماری را نادرست خواند و ارائه آن را موجب ایجاد اختلاف میان دو گروه خدمتگزار و تقابل در جامعه دانست.  

دبیر علمی کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی همچنین به آمار مقالات ارسالی به این کنگره اشاره کرد و گفت: تعداد مقالات ارسالی به کنگره امسال ۱۶۰ مقاله است که با توجه به جامعه بزرگ متخصصان داخلی بسیار اندک و مورد انتقاد است؛ تعداد مقالات حداقل باید هزار و ۶۰۰ مقاله می بود و این مساله باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد.  

استقامتی افزود: از این تعداد مقاله ۴۲ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۱۸ مقاله به صورت پوستر ارایه می شود.  

وی در مورد سمپوزیوم ها نیز گفت: تعداد ۱۰ سمپوزیوم با موضوعات سرطان با منشاء نامعلوم، نارسایی قلب، کلیه (مایع درمانی)، اخلاق پزشکی (کدهای اخلاقی در رابطه با طب داخلی)، گوارش (بیماری های التهابی روده)، پزشکی قانونی، عفونی، ریه، ندول تیروئید و اورژانس برگزار می شود.  

بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از امروز ۱۴ اردیبهشت ماه تا ۱۷ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=12360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.