کل 26536
3

سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت

  • کد خبر : 70483
  • 19 مرداد 1402 - 20:50
سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت

توضیحات :

آلودگی هوا یکی از مهمترین مشکلاتی است که امروزه بشر با آن روبه‌رو است و به دلیل افزایش بی‌رویه فعالیت‌های صنعتی، مصرف سوخت‌های فسیلی و تراکم جمعیت در بعضی از شهرها روز به روز شدیدتر می‌شود. آلودگی هوا پیامدهای زیانباری بر سلامت افراد جامعه دارد و منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، برونشیت، اختلالات تنفسی، سرطان و مرگ زودرس می‌گردد.

براساس گزارش بار بیماری‌های جهانی، براساس گزارش بانک جهانی در سال ۶۱۰۲ آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در دنیا است. (۲۰۱۶ ,World Bank)

در سراسر جهان، هر روز حدود ۰۱ هزار نفر بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی هوای آزاد جان خود را از دست می‌دهند .(۲۰۱۰ ,”Global Health Risks“)همچنین سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که در سال ۲۱۰۲ آلودگی هوای آزاد مناطق شهری و روستایی به ایجاد ۷/ ۳ میلیون مورد مرگ زودرس در دنیا انجامیده است، که حدود ۸۸% از این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است. همچنین، در مجموع تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوای آزاد و هوای داخل اماکن در سال حدود ۷ میلیون نفر برآورده شده است .(۲۰۱۴ ,WHO) آلودگی هوا پیامدهای منفی اقتصادی شدیدی نیز دارد و میزان خسارت ناشی از مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اتحادیه اروپا حدود ۱۶۱ میلیارد یورو برآورد شده است (WHORegionalOfficeforEurope,2015)

در ایران نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران،‌ کرج،‌ اصفهان،‌ مشهد، ‌تبریز،‌ اراک،‌ اهواز و شیراز غلظت بعضی از آلاینده‌های هوا از استانداردهای ملی به مراتب بالاتر است. برآورد می‌شود که با احتساب پدیده ریز گردها، جمعیتی بالغ بر ۵۳ میلیون نفر، یعنی حدود نیمی از جمعیت کل کشور در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار دارند. این مشکل نه تنها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، بلکه به علت افزایش نیاز به خدمات مراقبتی، بهداشتی و فوریت‌های پزشکی که برای جمعیت تحت تاثیر انجام می‌شود، بر حوزه سلامت هزینه‌های سربار نیز تحمیل می‌کند.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=70483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.