کل 26876
3

سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان

  • کد خبر : 27830
  • 08 اردیبهشت 1399 - 15:38
سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : مریم سرایی ، ارزو نجفی ، احسان حیدربگی ، آنیا رحیمی گل خندان

 

چکیده :

مقدمه : غربالگری عوامل خطر سندرم متابولیک در بین رانندگان تجاری و لکوموتیورانان که مشاغل حساس از نظر ایمنی دارند، مساله بسیار مهمی در ایمنی سیستم حمل و نقل می باشد. سندرم متابولیک شامل ترکیبی از اختلال در پروفایل لیپید، فشار خون و دورکمر بالا است که کاهش کیفیت زندگی این بیماران و افزایش هزینه های مرتبط با سلامت را در آنان در پی دارد. هدف این مطالعه بررسی ریسک فاکتورهای مربوط به سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بوده است.

روش بررسی : این مطالعه مقطعی در بیمارستان بهارلو، دانشکده علوم پزشکی تهران، بر روی ۲۸۱ راننده لکوموتیو که جهت انجام معاینات سالیانه به درمانگاه طب کار مراجعه کرده بودند، انجام شد. ویژگی های دموگرافیک ثبت شد و فشار خون، اندکس توده بدنی (BMI)،  دور کمر رانندگان اندازه گیری شد. همچنین نمونه خون ازشرکت کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی قند خون ناشتا (FBS)، تری گلیسرید و لیپوپروتیین های HDLو LDL گرفته شد. سندرم متابولیک بر اساس کرایتریای NCEP ATP III  تعریف شد.

نتایج : همه شرکت کنندگان مرد و با متوسط سنی ۱۰± ۴۳سال   و میانگین شاخص توده بدنی (۶۷/۳) ۶۰/۲۶ بودند. سندرم متابولیک در ۵۳ (۲۱%) از رانندگان تشخیص داده شد. شایع ترین ریسک فاکتور سندرم متابولیک دربین شرکت کنندگان تری گلیسرید بالاتر از mg/dl 150 بود.

نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از شیوع نسبتا بالای سندرم متابولیک در بین لکوموتیورانان بود. مطالعات بیشتری در جهت غربالگری سندرم متابولیک در این گروه شغلی با توجه به اینکه جز مشاغل حساس می باشند و تناسب شغلی در آنان حایز اهمیت فراوان می باشد، نیاز است.

 

واژه‌های کلیدی : سندرم متابولیک ، لکوموتیوران ، حمل و نقل

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.