کل 26549
1

روند یابی پس لرزه های بزرگ با هدف کاهش تلفات و مصدومین ناشی از زمین لرزه (مطالعه موردی، زمین لرزه ۱۶ فروردین۱۳۹۶ سفیدسنگ در شمال شرق ایران)

  • کد خبر : 60472
  • 29 مهر 1401 - 12:21
روند یابی پس لرزه های بزرگ با هدف کاهش تلفات و مصدومین ناشی از زمین لرزه (مطالعه موردی، زمین لرزه ۱۶ فروردین۱۳۹۶ سفیدسنگ در شمال شرق ایران)

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۹ – شماره ۲ – سال ۱۴۰۰

 

نویسندگان : سید محمود فاطمی عقدا ، علی ساکت ، حسین صادقی ، احمد فهیمی فر

 

چکیده :

سابقه و هدف: بررسی تجارب مرتبط با زمین‌لرزه‌های گذشته بویژه در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه مانند ایران حاکی از این نکته است که علاوه بر تلفات و مصدومیت‌های ناشی از رخداد زمین‌لرزه اصلی، پس‌لرزه‌های بزرگ این زمین‌لرزه‌ها نیز معمولا در افزایش پیامدهای یاد شده موثرند. در این پژوهش با هدف کاهش تلفات و مصدومیت‌های ناشی از رخداد پس‌لرزه‌های بزرگ به ارائه روشی کاربردی در زمینه پیش‌بینی این پس‌لرزه‌ها پرداخته شد.

روش بررسی: روش بررسی بکار گرفته شده در این پژوهش بر مبنای تحلیل آماری داده‌های مربوط به پارامترهای مبنایی پس‌لرزه‌های اولیه از جمله زمان رخداد، عمق‌کانونی و بزرگی آن‌ها با هدف شناسایی زمان رخداد پس‌لرزه‌های بزرگتر برای اطلاع رسانی و تخلیه به موقع افراد بازمانده در سازه‌های نامقاوم است. در این پژوهش از تئوری سکون‌لرزه‌ای(فاصله زمانی بین رخداد پس‌لرزه‌ها) و تحلیل داده‌های نرمال شده عمق و بزرگی پس‌لرزه‌های اولیه برای شناسایی زمان و میزان آسیب‌پذیری ناشی از رخداد پس‌لرزه‌های بزرگ برای زمین‌لرزه فروردین ماه ۱۳۹۶ سفید سنگ در شمال شرق ایران استفاده شد.

نتایج: تحلیل داده‌ها در این پژوهش حاکی از این نکته است که رابطه مشخصی بین فاصله زمان بین بزرگی و سکون‌لرزه‌ای پس‌لرزه‌های اولیه وجود دارد که این رابطه می‌تواند مبنای تحلیل مورد نظر درخصوص پیش‌بینی زمان رخداد پس‌لرزه بزرگ قرار گیرد.

نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با تحلیل همزمان داده‌های نرمال شده عمق و بزرگی برمبنای سکون‌لرزه‌ای بین پس‌لرزه‌ها می‌توان به پیش بینی دقیقی از زمان و آسیب‌پذیری ناشی از پس‌لرزه‌های بزرگ دست یافت.

 

واژه‌های کلیدی : زمین‌لرزه سفیدسنگ ، بزرگترین پس‌لرزه ، سکون‌لرزه‌ای ، پیش‌بینی ، تلفات و مصدومین

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” روند یابی پس لرزه های بزرگ با هدف کاهش تلفات و مصدومین ناشی از زمین لرزه (مطالعه موردی، زمین لرزه ۱۶ فروردین۱۳۹۶ سفیدسنگ در شمال شرق ایران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60472

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.