کل 26444
1

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • کد خبر : 79648
  • 29 فروردین 1403 - 10:44
روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران جشنی در ایران است که هر ساله در ۲۹ فروردین برگزار می‌گردد. روز ارتش در ایران از سال ۱۲۹۹ جشن گرفته می‌شود.

تاریخچه

مراسم کنونی توسط سید روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ فروردین ۱۳۵۸ تأسیس شد. پیش از این، روز ارتش در ۳ اسفند هر سال به مناسبت کودتای ۱۲۹۹ در دوران قاجار جشن گرفته می‌شد. این مراسم توسط محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۵ به ۲۸ آذر منتقل شد، زیرا زمانی بود که ارتش شاهنشاهی ایران موفق شد بر حکومت خودمختار آذربایجان تحت حمایت شوروی پیروز شود.

برگزاری

دولت ایران در روز ارتش با رژه‌های ۲۹ فروردین، تلاش دارد قدرت نظامی خود را به رخ بکشد و اغلب فناوری‌های دفاعی جدید را به نمایش می‌گذارد. در این مراسم سالانه، کهنه‌سربازان ارتش، سربازان فعال و نیروهای ذخیره نیز شرکت می‌کنند. مراسم مرکزی رژه در حال حاضر در مقابل آرامگاه سید روح‌الله خمینی برگزار می‌شود.

اولین رژه ارتش در تاریخ 29 فروردین 59 در قم از مقابل خانه امام خمینی

اولین رژه ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۵۹ در قم از مقابل خانه امام خمینی

چرا «۲۹ فروردین» روز ارتش نام‌گذاری شد

اصل ۱۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید:

“ارتش جمهوری اسلامی ایران، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد.”

اصل ۱۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح دارد که:

“ارتش جمهوری اسلامی ایران، باید ارتشی مکتبی و مردمی باشد و از افراد شایسته استفاده کند تا به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکاری کنند.”

بیست و نه فروردین، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی های دلاور مردان نیروی زمینی ارتش است.همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی،ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن را جوانان برومند خانواده های مسلمان و اغلب مستضعف ایرانی تشکیل می داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستمشاهی وستیز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاشهای خستگی ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد.

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

 

به همین مناسبت امام امت روز بیست و نه فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کرد. امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه “لحظه شادی بندگان خدا و یاس ستمگران” نقطه عطف درخشان و افتخار آمیز قلمداد فرمود.

با نگاهی گذرا به تاریخ خونبار انقلاب اسلامی در می یابیم که از لحظه نخست پیروزی انقلاب، ارتش و ارتشیان، عشق و علاقه و میل باطنی خود را به حرکت ستم سوز و توفنده انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل ابزار داشتند و در اثبات این معنا فداکاریها، تلاشها و ایثارگریهای بسیاری به خرج دادند.

گسستن از رژیم فاسد و منفور پهلوی و پیوستن به اقیانوس ملت، بیعت با امام امت، درهم شکستن توطئه های گوناگون دشمن بویژه مقابله با ضد انقلاب، حضور گسترده، مستمر و چشمگیر چندین ساله در عرصه های حماسه و شرف، حراست و دفاع از مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

در ماه های خون و شهادت رهنمودهای مدبرانه و حکیمانه رهبر فقید انقلاب، بر آگاهی دلاور مردان ارتشی در برابر ماهیت ضداسلامی و غیر مردمی رژیم فاسد پهلوی افزود. در این رهگذر فرمایش های “حضرت امام” وجدان های بیدار و فطرت های آلوده نشده ارتشیان را در سطوح مختلف به بیداری می خواند و زمینه را برای پیوستن آنان به انقلاب اسلامی و ملت بپا خاسته ایران مهیا می کرد.

این سخنان گهربار که از اعماق وجود رهبری هوشمند و مشفق بر می آمد لاجرم بر دلها می نشست و محبت خود را در بین ارتشیان خداجوی می گذاشت و بذ ر آگاهی و بیداری را در دلهای مستعد و حنیف آنها می افشاند.

فرار روز افزون نظامیان از پادگان ها، استنکاف و خود داری از مقابله با مردم، رژه رفتن پرسنل نیروی هوایی در روز ۱۹ بهمن در محضر امام خمینی (ره)، سرپیچی از دستورات فرماندهان طاغوت، شرکت در خثنی کردن کودتای ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، بیعت با امام امت (ره) و پیوستن کامل به صفوف ملت در ۲۲ بهمن و فرو ریختن دژهای ستمشاهی از نتایج درخشان و ارزنده همان برخورد حکیمانه و خردمندانه حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۷ با ارتش بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=79648

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.