کل 26539
6

راهنما و دستورالعمل جامع انجام معاینات سلامت شغلی توسط پزشکان خانواده

  • کد خبر : 5581
  • 16 دی 1395 - 0:00
راهنما و دستورالعمل جامع انجام معاینات سلامت شغلی توسط پزشکان خانواده

توضیحات :

بر اساس ماده ۲۹ قانون کار، انجام معاینات سلامت شغلی برای کلیه شاغلین به صورت سالیانه الزامی است. لذا مرکز سلامت محیط و کار جهت انجام این گونه معاینات، آئین نامه ها و دستورالعملهایی تدوین کرده است تا انجام این معاینات در سراسر کشور به صورت یکسان باشد و کلیه شاغلین تا حد امکان تحت پوشش این معاینات قرار گیرند و در نهایت به هدف انجام این معاینات یعنی ارتقای سطح سلامت شاغلین نزدیک شویم.

بر این اساس بسیاری از محیط های کاری بویژه محیط های کار صنعتی به صورت دوره ای معاینات کارگران خود را زیر نظر مراکز بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی انجام می دهند. در این میان کارگاههای کوچک (کمتر از ۹۲ نفر) و بویژه کارگاههای خویش فرما (از قبیل کشاورزان، دامداران و قالیبافان) در بسیاری از استانها تحت پوشش معاینات سلامت شغلی قرار نمیگیرند. از سویی دیگر عدم توجه به شغل و علل شغلی بیماریها در بررسی بیماران مراجعه کننده سبب شده است بسیاری از بیماریهای شغلی تا مراحل انتهایی بدون تشخیص باقی مانده و با وجود ادامه مواجهه، درمانِ بیمار با مشکل روبرو باشد.

نظر به موارد فوق و با توجه به حضور پزشکان خانواده در مناطق روستایی و سیاست افزایش تعداد پزشکان خانواده در شهرها میتوان انجام بخشی از معاینات سلامت شغلی را پس از آموزش کافی بر عهده این دسته از پزشکان قرار داد تا پوشش معاینات سلامت شغلی بویژه در مشاغل ذکرشده افزایش یابد. علاوه بر این با تدوین معیارهایی جهت توجه به شغل هنگام بررسی بیماران و ارجاع بهنگام بیماران با شک به بیماری شغلی میتواند در تشخیص زودهنگام بیماریهای شغلی، ثبت و گزارش دهی این بیماریها و در نهایت درمان آنها تاثیر بسزایی داشته باشد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنما و دستورالعمل جامع انجام معاینات سلامت شغلی توسط پزشکان خانواده” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.