کل 26536
6

راهنمای کنترل سیلیس در محیط کار

  • کد خبر : 5579
  • 16 دی 1395 - 0:00
راهنمای کنترل سیلیس در محیط کار

توضیحات :

سیلیس در صنعت کاربردهای فراوان دارد و پس ازگردش در چندین فرایند وارد چرخه تولید و تجارت می گردد. در اولین فرایند یا فرایند اصلی مثل معادن سیلیس یا سیلیس کوبیها این ماده بنا به هدف مورد نظرتولید یا پرورده شده و پس از درجه بندی به بازارعرضه می شود و سپس بنا به تقاضای صنایع و مشاغلی مثل شیشه سازی، ریخته گری، کاشی و سرامیک و عملیات سندبالستینگ که سیلیس رل مهمی را در تولید و ارائه خدمات ایفا می کند وارد دومین فرایند شده و به عنوان ماده اصلی در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرد در مرحله یا فرایند سوم، سیلیس در حین انجام خدماتی مثل برش دادن، ساب دادن، مته کردن، خرد کردن، تراشیدن و دیگر عملیات مشابه بر روی قطعات بتنی و سنگی و دیگر قطعات حاوی سیلیس ایجاد می شود و در صورت عدم استفاده از امکانات پیش گیری و کنترل کننده، ذرات سیلیس در محیط کار پراکنده شده و در صورت استنشاق آن توسط کارگران خطرات ریوی را به دنبال خواهد داشت.

اگر چه به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب سیلیس درصنایع فوق حذف آن از چرخه تولید امکان پذیر نمی باشد و یا نمیتوان در تمام عرصه های تولید از جایگزینهای مشابه استفاده کرد ولی میتوان با استفاده از تجارب، پیشنهادات و راهنماهای سازمان های بهداشت صنعتی و بهداشت حرفه ای جهان مثل سازمان – NIOSH -ACGIH -OSHA سازمان بین المللی کار و سازمان بهداشت جهانی و همچنین از تجارب اساتید هیئت علمی دانشگاههای معتبر کشور بهره گرفت.

در این راستا کتاب راهنمای سیلیس یا گایدلاین سیلیس بر اساس کتابها و منابع علمی سازمان های فوق جمع آوری، ترجمه و تألیف شده است. در این کتاب سعی شده است مطالب به صورت ساده و تصویری بیان شود تا برای طیف گسترده ای از افراد درگیر با سیلیس قابل بهره برداری باشد.

البته بدیهی است که در این کتاب به سیلیس فقط به عنوان گرد و غبار توجه شده است و توصیه های پییش گیری و کنترلی، روشها و وسایل پیشنهادی نیز بر همین مبنا بوده و برای دیگر عوامل زیان آور محیط کار که در کنار سیلیس در صنایع، کارگاه ها و مشاغل یاد شده وجود دارد موضوعیت نداشته و کتاب راهنمای مخصوص به خود را می طلبد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای کنترل سیلیس در محیط کار” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.