کل 26538
7

راهنمای کلرسنجی و ثبت نتایج آن در سامانه جامع بازرسی مرکز سلامت محیط و کار

  • کد خبر : 5640
  • 29 آذر 1395 - 0:00
راهنمای کلرسنجی و ثبت نتایج آن در سامانه جامع بازرسی مرکز سلامت محیط و کار

توضیحات :

در رویکردهای نوین مدیریت کیفیت آب حفاظت منابع آب، به کارگیری فرآیندهای مناسب برای تصفیه و گندزدایی و حفاظت از آب تولید شده در مراحل ذخیره سازی و توزیع، به عنوان راهبردهای نیل به سلامت آب آشامیدنی جایگاه ویژه ای دارد. برای کنترل کیفیت آب در منابع تأمین، شاخصهای کدورت، رشد جلبکها، رنگ، هدایت الکتریکی و رخدادهای هواشناسی، در تصفیه خانه ها، شاخصهای غلظت و زمان تماس عامل گندزدا، pH، کدورت و رنگ و در شبکه توزیع، شاخصهای کلرآزاد باقیمانده، کدورت، کلی فرمگرماپای، شمارش جمعیت میکروبی (HPC) وفشار آب توصیه شده است.

گندزدایی آب آشامیدنی با هدف از بین بردن عوامل میکروبی بیماریزا، کنترل میکروارگانیسمهای مزاحم، ممانعت از رشد مجدد میکروبی در شبکههای آبرسانی و حذف یا تقلیل رنگ، طعم و بوی آب و مقابله با آلودگی های ثانویه انجام می شود. معموﻻ برای گندزدایی از کلر و ترکیبات آن استفاده میشود کلر رایج ترین گندزدای مورد استفاده در سراسر جهان است.

به دلیل مزایای متعدد کلرزنی در تحقق سلامت میکروبی آب، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که پیامدهای بهداشتی ناشی از فرآوردههای جانبی کلرزنی، در مقایسه با عدم کفایت انجام آن، بسیار جزیی است و کلرزنی آب بدون توجه به کنترل فرآوردههای جانبی حاصل از آن باید انجام شود.

با توجه به وظیفه نظارتی وزارت بهداشت در قبال آب آشامیدنی، برنامه ریزی و اجرای فرآیند کلرسنجی برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم گندزدایی و در نهایت، اطمینان از سلامت میکروبی آب آشامیدنی امری بسیار ضروری است. یکی از وظایف اصلی و مهم بازرسین بهداشت محیط در حوزه کنترل کیفی آب آشامیدنی کلر سنجی است که باید روزانه در زمان های مختلف از شبانه روز و در مکانهای مناسب صورت گیرد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای کلرسنجی و ثبت نتایج آن در سامانه جامع بازرسی مرکز سلامت محیط و کار” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.