کل 26537
4

راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص کیفیت هوا

  • کد خبر : 5617
  • 07 دی 1395 - 0:00
راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص کیفیت هوا

توضیحات :

حدود چهل سال از برنامه های سنجش آلاینده های هوای تهران و بعضی از شهرهای بزرگ کشور میگذرد. وزارت بهداشت در سالهای دهه پنجاه و شصت با استقرار چندین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر تهران آلابنده های هوا نظیر TSP و SO۲ را سنجش و گزارش های کاملی را از وضعیت آلودگی هوای شهر تهران منتشر می نمود؛ همین وضعیت در بعضی از شهرهای بزرگ و مراکز استانها نیز وجود داشت و هم اکنون نیز دستگاه های سنجش مربوط به آن زمان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد. از اواخر دهه شصت با تغییر جهت گیری وزارت بهداشت، این وظیفه به شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست محول گردید و این سازمانها به تدریج با استقرار ایستگاه های ثابت و سیار سنجش آلاینده های هوا در تهران، مرحله جدید سنجش آلاینده های هوا را آغاز نمودند.

آنچه در این سالها همواره مورد بحث و توجه محافل علمی و تخصصی این رشته بوده است چگونگی تفسیر و تحلیل دادههای حاصل از سنجش آلودگی هوا و نحوه اطلاع رسانی به عموم مردم بوده است که باید گفت از یک روش شناسی صحیح و اصولی پیروی نکرده است.

از آنجا که کیفیت هوا مستقیماً بر سلامت مردم تأثیر گذار است و اطالع از کیفیت هوا از حقوق اولیه مردم تلقی میگردد، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش نویس راهنمای محاسبه، تعیین و اعلام شاخص کیفیت هوا را در سال ۹۸۳۱ تدوین و برای اظهار نظر در اختیار نمایندگان سازمانهای مرتبط نظیر سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران، وزارت کشور و سایر وزارتخانهها و سازمان ها قرار دادند و اکنون پس از دریافت نقطه نظرات ارزشمند آنها نسخه نهایی این راهنما را در آستانه ۹۱ دیماه ۹۸۱۱، روز هوای پاک، منتشر می نمایند. امید است که با رعایت آن یک انسجام و وحدت رویه در نحوه تحلیل داده ها و اطلاع رسانی بهداشتی مرتبط با کیفیت هوا به وجود آید.

مرکز سلامت محیط و کار از معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انتظار دارد با برگزاری کارگاه های آموزشی مناسب به فراگیر شدن استفاده از این راهنما کمک نمایند.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص کیفیت هوا” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.