کل 26536
3

راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص پرتوهای فرابنفش

  • کد خبر : 5639
  • 30 آذر 1395 - 0:00
راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص پرتوهای فرابنفش

توضیحات :

قرن بیستم قرن جایگزینی بیماری های غیر واگیر به جای بیماری های واگیر بوده است به گونه ای که در حال حاضر ۶۰ درصد از علل مرگ و میر رخ داده در جهان ناشی از بیماری های غیر واگیر می باشد.

پرتوهای فرابنفش یک ی از عوامل عمده ی خطر برای اکثر سرطان های پوست و آب مروارید (کاتاراکت ) می باشند . بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک که توسط انجمن بین المللی تحقیق سرطان در سال۱۹۹۲ ،سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۴ ،Scotto و همکاران در سال ۱۹۹۶ و در سال ۲۰۰۲ توسط گروه مشاوره پرتوهای غیریونیزان انجام شده تنها فاکتور خطر مهم زیست محیطی در ایجاد بدخیمی های پوست، تابش بیش از حد پرتوهای فرابنفش خورشید است . در اکثر کشورهای دنیا سرطان بدخیم پوست شایع ترین سرطان گزارش شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۰ میلادی در مجموع ۱۳۶۲۷۶۶۹ نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده اند. از دهه ۱۹۶۰ هر ساله چهار تا هشت درصد بر میزان شیوع سرطان سلول سنگفرشی افزوده شده است. میزان بروز سرطان سلول پایه در افراد جوانتر در حال افزایش است که علت آن احتمالاً افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برنزه شدن با وسایلی که پرتو فرابنفش A یا B از خود ساطع می کنند، میباشد .

در ایران ، براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۲ میلادی ، حدود ۲۹۰۲۶ سال عمر از دست رفته منتسب به پرتوهای فرابنفش محیطی محاسبه شده است.

براساس گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی، شایعترین سرطان در ایران سرطان پوست می باشد . سرطان پوست در سال ۱۳۸۲/ ۷ ،۱۵ ،٪در سال ۱۳۸۳/ ۵ ،۱۵ ، ٪در سال ۱۳۸۴/ ۱ ۱۵ ،٪در سال ۱۳۸۵/ ۷ ،۱۴ ،٪در سال ۱۳۸۶/ ۷ ،۱۴ ٪و در سال ۱۳۸۷ حدود ۱۳ ٪کل سرطان های گزارش شده را تشکیل داده است .

شاخص پرتوهای فرابنفش ( UVI) مقدار پرتوهای فرابنفش خورشیدی در را سطح زمین و اقدامات بهداشتی متناسب با میزان پرتوهای فرابنفش را بیان می کند . این شاخص یک ابزار ساده و قابل فهم جهت محافظت عموم مردم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی می باشد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ توسط Kyle و همکارانش صورت گرفت مشخص گردید که به ازای یک هر یک دلار هزینه ی آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در رابطه با پرتو UV حدود دو تا چهار دلار از هزینه های درمان عموم ی مردم ذخیم رهی شود.امید است ارائه رهنمود حاضر تا حدودی سبب پیشگیری از اثرات نامطلوب مواجهه هموطنان عزیزمان با پرتوهای فرابنفش گردد. لازم به ذکر است که بهبود حفاظت مردم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی و کاهش بار بیماری های منتسب به این عامل خطر محیطی از اهداف کلان موجود در اسناد بالا دستی نظیر نقشه تحول نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران می باشد .

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای محاسبه ، تعیین و اعلام شاخص پرتوهای فرابنفش” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5639

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.