کل 26544
6

راهنمای عمومی اقدام در خصوص نمونه برداری و پایش آلودگی خاک (در راستای قانون حفاظت از خاک)

  • کد خبر : 67089
  • 15 اردیبهشت 1402 - 17:29
راهنمای عمومی اقدام در خصوص نمونه برداری و پایش آلودگی خاک (در راستای قانون حفاظت از خاک)

توضیحات :

راهنمای عمومی اقدام در خصوص نمونه برداری و پایش آلودگی خاک (در راستای قانون حفاظت از خاک)(نسخه ۱۴۰۱/۴)

۱-مقدمه :

این نوشتار به منظور ایجاد وحدت رویه عمومی در راستای اجرای مباحث مربوط به پـایش آلـودگی خـاک در قانون حفاظت از خاک و سایر الزامات قانونی مرتبط تهیه شده است. مخاطبین آن ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها و آزمایشگاه های معتمد فعال در زمینه پایش خاک، و همچنین مسئولین HSE (یا محیط زیست) واحدهای صنعتی، تولیدی، زیربنایی، خدماتی و …، و مشاوران و محققین طرح های مرتبط با پایش آلودگی زیسـت محیطـی خاک میباشد. دیدگاه این نوشتار در سطح عمومی است و در جزئیات امر به دستورالعمل ها و ابلاغیـه های تخصصـی ذیربط ارجاع داده میشود.

ذکر این نکته ضروری است که پایش خاک، به عنوان یک «محیط پذیرنده»، تفاوتهای ماهوی با پایش «منـابع انتشار »مانند پساب، دودکش، پسماند، صوت و … که دارای هویت مشخص هستند، دارد. همچنین محیط خاک به دلیل ثابت بودن و عدم اختلاط و بهم خوردگی آن در طول زمان و مکان (در اغلب موارد)، با محیط های دیگر مانند هوا و آب که دارای جریان و اختلاط دائمی و طبیعی هستند نیز متفاوت اسـت. از ایـن رو ارائـه یـک روال ثابـت و یکسان برای پایش آلودگی خاک در تمام حالت ها و موقعیت ها امکان پذیر نمیباشد؛ بلکه برای هر منطقه و موقعیـت، و بسته به هدفی که از پایش خـاک مـد نظـر اسـت، میبایسـت طـرح جداگانـه ای تهیـه گـردد. در ایـن خصـوص، استانداردها، منابع علمی و کتاب های فراوانی در دسترس و قابل مراجعه است. در این نوشتار یـک روال عـام و سـاده، برگرفته از منابع علمی و تجربیات مختلف، به مخاطب ارائه می گردد.

تعاریف و اصطلاحات این نوشتار، مبتنی بر تعاریف و اصطلاحات مطروحه در قـانون حفاظـت از خـاک و سـایر قوانین و ضوابط ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دفاتر تخصصی ذیربط است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای عمومی اقدام در خصوص نمونه برداری و پایش آلودگی خاک(در راستای قانون حفاظت از خاک)” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=67089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.