کل 26536
4

راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات غیریونیزان در صنایع ساختمانی ( سیمان ، آجر ، گچ و آهک)

  • کد خبر : 5602
  • 11 دی 1395 - 0:00
راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات غیریونیزان در صنایع ساختمانی ( سیمان ، آجر ، گچ و آهک)

توضیحات :

هرچند گسترش واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی، به علاوه تولید محصولات جدید و متنوع توانسته است گام موثری در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی و بهره وری هر چه بیشتر مردم بردارد، ّاما همراه با این پیشرفت، عوامل زیان آوری نیز بوجود آمده است که سلامت کارگران را تهدید می کند. بدیهی است شاغلین در هر حرفه و صنعتی به عنوان نیروهای فعال و مؤثر در امر تولید و بهره وری محسوب می شوند، لذا کارفرمایان باید به طور ویژه به سلامت کارگران و ایجاد فضای مناسب با ویژگیهای جسمی و روانی افراد بیاندیشند.

در دنیای کنونی، علوم مختلف بخش عمده ای از مشکلات افراد را در سیستمهای کاری گوناگون حل کرده است و در این راستا نیز علوم و فنونی وجود دارند که از زوایای مختلف، سلامت و بهداشت شاغلین و همچنین کارآیی آنها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند. علم ایمنی و بهداشت حرفه ای با مبنا قرار دادن انسان به عنوان رکن اساسی محیط کار، ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت و همچنین افزایش بهره وری محیط کار را دنبال می کند.

بهداشت حرفه ای عبارت است از دانش پیش بینی، تشخیص، ارزیابی و کنترل خطرات بهداشتی در محیط کار و هدف آن تامین، نگهداری و بالا بردن سطح سلامت و تندرستی کارگران و کارآنان و در نهایت ایمن نگه داشتن جامعه است. در بهداشت حرفه ای بیماریها و عوارض حاد و مزمن ناشی از عوامل زیان آور محیط کار بررسی می شوند که در بردارنده عوامل فیزیکی، عوامل شیمیایی، عوامل زیست شناختی و عوامل زیان بار ارگونومیک هستند. افزون برآن، در بهداشت حرفه ای آلودگی های زیست-محیطی ومحیط بیرون از کارگاه نیز مورد توجه هستند. برای نمونه یک کارشناس بهداشت حرفه ای ترکیبات و انباشت آلاینده های موجود در هوای محیط کار را تعیین نموده و مشخص می کند که آیا رویارویی کارکنان با آلاینده های موجود در هوای محیط کار از مقدار مجاز پیشی گرفته است یا خیر؟

صنایع ساختمانی مانند آجر، آهک، گچ و باالخص صنعت سیمان دارای جایگاه مهمی در صنایع تولیدی، به ویژه در ایران می باشند. هزینه تولید سیمان و دیگر مواد ساختمانی در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی بسیار پائین است. در حقیقت، ایران بدلیل داشتن منابع انرژی ارزان و فراوانی نیروی کار ماهر، از مزیت نسبی در کاهش هزینه تولید سیمان برخوردار می باشد. لذا، توجه به جنبه های مختلف ایمنی و سلامتی محیط شغلی این صنایع و همچنین افراد شاغل در این صنایع می تواند علاوه بر ارتقا سطح ایمنی و سلامتی در این محیط های صنعتی، در توسعه پایدار کشور و روند رو به رشد اقتصاد ملی نقش مهمی ایفا نمایند.

در کل، به دلیل وجود تعداد زیادی از صنایع ساختمانی (امل سیمان،آجر،گچ وآهک)، روند رو به رشد این صنایع در کشور، نقش مهم آن در اقتصاد کشور، حضور قشر عظیمی از نیروی کار در این مشاغل و همچنین نداشتن دستورالعمل ایمنی و بهداشت در این مشاغل، راهنمای موجود برای حفظ و ارتقا سطح سلامتی شاغلین صنایع ساختمانی و همچنین پیشگیری از بروز صدمات و آسیب های جزئی و شدید تدوین شده است.

یکی از الزامات بسیار مهم در فرایند کار در صنایع ساختمانی، تبیین و اجرای برنامه مدیریت و ارزیابی ریسک مخاطرات شغلی به منظور ایجاد، حفظ و ارتقاء ایمنی و بهداشت در این صنایع می باشد. این کار نیازمند توجه به همه جوانب کار در این صنایع، تبیین، استقرار و اجرای نظام مند برنامه شامل، شناسایی، ارزیابی، ارزشیابی، اولویت بندی همه عوامل خطر موجود در این صنایع و در نهایت بکارگیری انواع روش های کنترل و مدیریت خطر می باشد. در این راهنما برنامه مدیریت جامع مخاطرات موجود در صنایع ساختمانی گنجانده شده است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات غیریونیزان در صنایع ساختمانی ( سیمان ، آجر ، گچ و آهک)” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.