کل 26544
5

راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات در ماهیگیری و مشاغل دریایی

  • کد خبر : 5600
  • 12 دی 1395 - 0:00
راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات در ماهیگیری و مشاغل دریایی

توضیحات :

دسترسی به منابع آبی مانند دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و بسیاری از رودخانه ها و دریاچه ها باعث شده است که کشور ایران دارای منابع غنی دریایی مانند صید ماهی یا تجارت دریایی گردد.

کنترل و مدیریت فعالیت های دریایی مانند ماهیگیری تجاری از سال ۱۹۵۲ در ایران آغاز شده است. شرکت شیلات شمال در سال ۱۹۵۲ و شیالت جنوب در سال ۱۹۶۱ فعالیت های خود را آغاز نموده اند. ایران دارای ۱۷۸۶ کیلومتر مرز دریایی یا خط ساحلی تنها در خلیج فارس و دریای عمان می باشد. به طور کلی در سال ۲۰۰۴، ۲۹۹۰۰۰ تن ماهی صید شده که از سال ۱۹۷۶ افزایش %۱۲/۶ را نشان می دهد. توسعه زیربناهای صنعت ماهیگیری و شیالت می تواند به صید سالانه ۷۰۰۰۰۰ تن ماهی، تنها در آب های جنوب بیانجامد.

طی سال های ۲۰۰۰-۲۰۰۶، ماهیگیری به عنوان یکی از مشاغل بسیار خطرناک در ایالات متحده معرفی شده که به طور میانگین سالانه باعث مرگ ۱۱۵ ماهیگیر از بین هر ۱۰۰۰۰۰ ماهیگیر شده است. این نرخ مرگ و میر، ۳ برابر خطرناکترین شغل بعدی در آمریکا بوده و بیش از ۲۵ برابر میانگین مرگ و میر در کل مشاغل بوده است. بعالوه، بین سال های ۱۹۱۹ تا ۲۰۰۵، ۴۱۱۱ ماهیگیر در حوادث مربوط به ماهیگیری در بریتانیا جان خود را از دست داده اند. گزارش شده است که این مرگ و میرها عموماً در نتیجه ترکیبی از شرایط آب و هوایی بد خستگی شدید بواسطه آن بوده است که هر ماهیگیر ۲۱ ساعت فعالیت می کند و تجهیزات نامناسب بوده است. گارد ساحلی آمریکا مسئول ایمنی کشتی های ماهیگیری تجاری آمریکا بوده و مجری قوانین ایالات متحده با عنوان “قانون ایمنی کشتی های صنعت ماهیگیری تجاری ”(CFIVSA) می باشد. قوانین و مقررات CFIVSA، کشتی های ماهیگیری را ملزم نموده تا تجهیزات ایمنی و بهداشتی و همچنین ارتباطی را با خود داشته باشند. گزارش شده که ماهیگیران معدودی از قوانین و توصیه های ایمنی و بهداشتی تبعیت می کنند. نتایج مطالعه ای در این رابطه نشان داده است که کمتر از %۲۵ از ماهیگیران در مورد کمک های اولیه آموزش دیده اند.

علاوه بر مخاطرات مکانیکی و ایمنی موجود در مشاغل دریایی مانند آسیب ها و صدمه های ناشی از شدید آفتاب و مواجهه با پرتوهای زیان آور غیریونیزان مانند پرتو فرابنفش (UV)می تواند باعث ایجاد درجات مختلفی از آفتاب سوختگی و سبب سرطان پوست گردد.

گزارشات نشان داده اند که عدم استفاده از تجهیزات مناسب و ارگونومیک یکی از دلایل حوادث مرگ و میر در مشاغل دریایی می باشد. استفاده از تجهیزات ارگونومیک برای افرادی که بیشتر اوقات بیش از ۲۰ ساعت مشغول فعالیت می باشند، باعث می شود که افراد بتوانند در بیشتر زمان کار از حداکثر توان خود و با کمترین خستگی استفاده نمایند. استفاده از وسایل و تجهیزاتی که چنگش کمتری را باعث می شود در این مورد توصیه می شود.

در کل، به دلایلی مانند وجود مرزهای آبی زیاد در کشور ایران و اینکه ماهیگیری یکی از مشاغل مهم در اقتصاد کشور و رونق صنایع می باشد، حضور قشر عظیمی از نیروی کار در این مشاغل و همچنین عدم دستورالعملی برای ایمنی و بهداشت در این مشاغل، دستورالعمل موجود برای حفظ ارتقا سطح سالمتی شاغلین صنایع و مشاغل دریایی و همچنین پیشگیری از بروز صدمات و آسیب های جزئی و شدید تدوین شده است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “راهنمای شرایط بهداشت کار و کنترل تشعشعات در ماهیگیری و مشاغل دریایی” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.