کل 26536
4

راهنمای آموزشی کنترل دخانیات

  • کد خبر : 5626
  • 05 دی 1395 - 0:00
راهنمای آموزشی کنترل دخانیات

توضیحات :

استعمال دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ و ناتوانی و دومین علت اصلی مرگ در جهان است. در حال حاضر، استعمال دخانیات مسئول یک مورد از هر ده مورد مرگ افراد بزرگسال است و به این ترتیب سالانه حدود ۶ میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات در سراسر جهان رخ می دهد. اگر روند کنونی مصرف دخانیات ادامه یابد، تعداد مرگ های ناشی از مصرف دخانیات در سال ۲۱۲۱ به ۷ میلیون نفر در سال خواهد رسید. نیمی از یک میلیارد و سیصد میلیون افرادی که هم اکنون سیگار می کشند، در نهایت به علت مصرف سیگار جان خود را از دست خواهند داد.

مصرف دخانیات چهارمین عامل خطر بار بیماری در کل جهان به شمار می رود. عالوه بر هزینه های اولیه ناشی از مصرف دخانیات و هزینه های درمانی بیماری های مرتبط با مصرف آن، به علت اینکه عوارض دخانیات عمدتا در سنین بهره دهی وفعالیت افراد خود را نشان می دهد و خانواده ها را از وجود نان آور هایشان محروم نموده وباعث افت نیروهای کار سالم در جوامع می شود. هزینه های ناشی از مصرف دخانیات بسیار زیاد است، به عالوه افراد سیگاری در طول زندگی شان نیز به علت بیماری، بهره وری کمتری دارند. براساس تخمینی در سال ۱۸۸۷ هزینه های خالص به هدر رفته در اثر استعمال دخانیات بیش از ۲۱۱ میلیارد دالر در سال بوده است.

دخانیات موجب %۱۲-۲۲ مرگها در کشورهای صنعتی است. درسال ۱۸۸۱ دخانیات موجب%۲/۶ بیماریها در جهان بوده است، تا سال ۲۱۲۱ دخانیات موجب %۸ کل صدمات جهانی یا %۱۳ بیماریها و مرگ بالغین خواهد بود.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای آموزشی کنترل دخانیات” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.