کل 26545
4

دستورالعمل واردات، صادرات و ترانزیت (عبور) پسماندها بر اساس مفاد کنوانسیون بازل

  • کد خبر : 67851
  • 01 خرداد 1402 - 17:16
دستورالعمل واردات، صادرات و ترانزیت (عبور) پسماندها بر اساس مفاد کنوانسیون بازل

توضیحات :

پیرو عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زائد زیان بخش و دفع آنها (مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۷۱/۶/۳۱ ) هرگونه حمل ونقل برون مرزی پسماندهای ویژه (خطرناک) و سایر پسماندها به کشور یا از طریق کشور در چارچوب قوانین و مقررات کنوانسیون بازل انجام میشود. این کنوانسیون در ۲۲ مارس سال ۱۹۸۹ توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و در پاسخ به نگرانی کشورهای درحال توسعه به دلیل محدودیت توانایی های فنی و مالی آنها جهت مقابله با انباشت غیرقانونی پسماندهای خطرناک به تصویب کشورهای عضو سازمان ملل رسید و در۵ می سال ۱۹۹۲ در جهان لازماالجرا گردید. تعداد اعضاء کنوانسیون در حال حاضر ۱۸۸کشور است. دراینارتباط و پیرو عضویت جمهوری اسلامی ایران، معاونت محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح کشور برای کنوانسیون مذکور و به شرح ذیل میباشد.

لازم به ذکر است پیگیری و اجرای کلیه مفاد کنوانسیون به جز صدور مجوزهای واردات – صادرات و ترانزیت پسماندها از طریق دفتر مدیریت پسماند انجام میشود و صدور مجوزهای مذکور بر اساس دستورالعمل ها و رویه های اعلام شده و منطبق بر مفاد کنوانسیون توسط دبیرخانه مربوطه مستقر در معاونت محیط زیست انسانی و با تأیید نهایی مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت .

این دستورالعمل بر اساس ماده ۱۴ قانون مدیریت پسماند مصوب مورخ ۸۳/۳/۱۷ مجلس شورای اسلامی و نیز مفاد کنوانسیون بازل مصوب ۱۳۷۱/۶/۳۱ مجلس شورای اسلامی تنظیم شده است.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “دستورالعمل واردات، صادرات و ترانزیت (عبور) پسماندها بر اساس مفاد کنوانسیون بازل” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=67851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.