کل 26545
2

دستورالعمل اجرایی و راهنمای استفاده از سامانه جامع مدیریت پسماندها

  • کد خبر : 67847
  • 01 خرداد 1402 - 17:07
دستورالعمل اجرایی و راهنمای استفاده از سامانه جامع مدیریت پسماندها

توضیحات :

به موجب ماده یک قانون مدیریت پسماندها جهت تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست از آثار زیان بار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و کلیه شرکت ها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مقررات و سیاست های مقرر در این قانون را رعایت کنند.

در اجرای ماده ۴ قانون مزبور نیز تأکید شده است دستگاه های اجرایی ذیربط موظفند جهت بازیافت و دفع پسماندها تدابیر لازم را به ترتیبی که در آئین نامه های اجرایی این قانون مشخص خواهد شد، اتخاذ نمایند.

یکی از مسئولیت های مهم واگذار شده به سازمان حفاظت محیط زیست براساس ماده ۲۳ آئین نامه اجرایی قانون این بوده است که سازمان باید تا یکسال پس از ابلاغ آئین نامه، بانک اطلاعاتی جامع پسماندها را با همکاری دستگاه ها و مدیریت های اجرایی ذیربط تهیه نماید. در این راستا اقدام برای ایجاد و راه اندازی سامانه جامع مدیریت پسماندها از سال ۱۳۹۷ آغاز و رسماً از مهرماه ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.

همچنین براساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط زیست نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون را عهده دار می باشد. از این رو ضرورت دارد تا سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا با استفاده از فناوری های نوین و ایجاد زیرساخت بروز علمی، نسبت به ایجاد سامانه جامع مدیریت پسماندها اقدام نموده تا کلیه امور مرتبط با اجرای ضوابط و مقررات و مدیریت کلیه پسماندها در سیستم سامانه ای قابل کنترل و به روز، تحت نظارت لازم قرار گیرند.

این دستورالعمل با مشارکت، همکاری و کسب نظرات تعدادی از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های فعال و دارای تجارب مفید و با هدف نظارت مناسب و بهینه سازمان و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها بر روند اجرای مقررات، ضوابط و شیوه نامه های مصوب برای مدیریت اجرایی کلیه پسماندها، از طریق سامانه جامع محیط زیست انسانی از مرحله تولید پسماند تا دفع نهایی آن، تهیه و تدوین گردیده است

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “دستورالعمل اجرایی و راهنمای استفاده از سامانه جامع مدیریت پسماندها” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=67847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.