کل 26540
7

دستورالعمل اجرایی بازرسی بهداشتی از مراکز تهیه ، تولید ، توزیع ، نگهداری ، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی و آشامیدنی

  • کد خبر : 5647
  • 27 آذر 1395 - 0:00
دستورالعمل اجرایی بازرسی بهداشتی از مراکز تهیه ، تولید ، توزیع ، نگهداری ، حمل و نقل و فروش مواد خوردنی و آشامیدنی

توضیحات :

در راﺳﺘﺎی اﺟﺮای ﻣﺎده۱۳ آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ ﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﻣﺎده ۱۳ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻮاد ﺧﻮردﻧﯽ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ، آراﯾﺸﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﺑﻼغ ﺷﺪه ﻣﻮرخ ۹۲/۳/۱۸ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻘﺎم ﻣﺤﺘﺮم وزارت، ﺑﺪﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ دﺳﺘﻮر ﻋﻤﻞ اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺎزرﺳﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ از ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻬﯿﻪ، ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺗﻮزﯾﻊ، ﻧﮕﻬﺪاری، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻓﺮوش ﻣﻮاد ﺧﻮردﻧﯽ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽ اﺑﻼغ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و داﻧﺸﮑﺪه ﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺬﮐﻮر و ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭼﮏ ﻟﯿﺴﺖ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ دﺳﺘﻮر ﻋﻤﻞ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

فصل اول : تعاریف

ماده  ۱ : در این دستورعمل اصطلاحات ذیل در معانی مربوطه به کار می روند.

۱-۱ – بهداشت فردی: رعایت دستورات و عادات بهداشتی و دوری جستن از رفتارها و عادات غیر بهداشتی که باعث می شود، فرد در معرض عوامل و شرایط بیماری زا قرار نگرفته و به بیماری ناشی از آن ها مبتلا نشود.

۲-۱- بهداشت مواد غذایی: رعایت کلیه موازین بهداشتی در تمامی مراحل تولید، فرآوری، نگهداری، حمل و نقل و عرضه می باشد تا ماده غذایی سالم و با کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد.

۳-۱- مواد غذایی بالقوه خطرناک (کنترل زمان/ دما برای حفظ ایمنی مواد غذایی): مواد غذایی که برای حفظ ایمنی و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و تولید سم ناشی از آن ها نیاز به کنترل زمان و دما دارند. این مواد مشتمل است بر موادی که در تمام یا بخشی از آن شیر یا محصولات لبنی، تخم مرغ،گوشت، مرغ، ماهی، یا هر یک از مواد تشکیل دهنده دیگر که قادر به حمایت از رشد میکروارگانیسم های ۰ یا / ۴ یا پایین تر و دارای فعالیت آبی ۸۵ / آن ۶ pH بیماری زا یا مولد سم باشند وجود دارد. غذاهایی که کمتر هستند مشمول این دسته از مواد غذایی نمی شوند.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5647

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.