کل 26539
3

توقف های فرآیندی : تهدیدی برای ایمنی فرآیند

  • کد خبر : 33989
  • 05 آبان 1399 - 2:38
توقف های فرآیندی : تهدیدی برای ایمنی فرآیند

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

جولای ۲۰۲۰

 

توقف های فرآیندی : تهدیدی برای ایمنی فرآیند

ایمنی فرآیند - جولای 2020

در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۰۲ انفجاری رخ داد و قطعات ناشی از انفجار در نزدیکی مخازن نفت خام در خارج از تاسیسات فرود آمد. در اثر این حادثه ۳ نفر مجروح و خوشبختانه کشته ای در بر نداشت . شیر مسدود کننده (Block Valve) بسته شده بود و تصور می شد که مسیر ایزوله شده است ولی نشت بخار (Steam) باعث افزایش درجه حرارتِ منونیتروتولوئن (MNT) تصفیه نشده در برج تقطیر خلا گردیده است. در داخل این برج ۱۲۰۰ گالن (۴/۵ متر مکعب) منونیتروتولوئن بوده، ماده ای با انرژی نهفته بسیار زیاد و واکنش زا که در صورت افزایش درجه حرارت به شدت تجزیه می شود.

تجزیه این ماده طی چند روز ادامه داشته ونهایتاً منجر به واکنش Runaway و انفجار شده است. قطعات فلزی پرتاب شده ناشی از انفجار سبب آتش سوزی در مخزن ذخیره و هم چنین حریق در نقاط دیگری در داخل و خارج از تاسیسات شده است.

به دلیل عدم نیاز به محصول، راه اندازی مجدد به تاخیر افتاد ولی برج تقطیرِ منونیتروتولوئن تا زمان توقف کامل واحد در حالت Total Reflux نگه داشته شده است. به دلیل وقوع حریق در نقاط دیگر، اپراتورهای فرآیند به روش دستی با بستن شیرهای مسدود کننده (Block Valve) منابع حرارتی را از تمام برج ها از جمله برج تقطیر منونیتروتولوئن جدا کردند. اما شیر مربوط به برج منونیتروتولوئن نشتی داشته و نه تنها درجه حرارت کاهش نیافته بلکه در طی ۸ روز به بالاتر از ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۳۲ درجه سانتیگرد) افزایش یافته است. در این مسیر آلارم هشدار دهنده وجود نداشته و مدارکی دال بر پایش درجه حرارت برج تقطیر توسط اپراتور نیز وجود ندارد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.