کل 26537
2

به ‎کارگیری فناوری ‎های نوین در کاهش گازهای سوزانده شده در ایران تحلیل هزینه- فایده با لحاظ عوامل زیست محیطی

  • کد خبر : 60764
  • 02 آبان 1401 - 17:43
به ‎کارگیری فناوری ‎های نوین در کاهش گازهای سوزانده شده در ایران تحلیل هزینه- فایده با لحاظ عوامل زیست محیطی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷

 

نویسندگان : زینب کسرائی ، آمنه حاجی حیدری

 

چکیده :

زمینه و هدف: حجم عظیم گازهای سوزانده شده در ایران علاوه بر اتلاف منابع انرژی، موجب از دست رفتن درآمدهای بالقوه حاصل از مصرف بهینه و ایجاد آلایندگی فراوان زیست محیطی شده است. به منظور جلوگیری از سوزانده شدن این گازها، به‎ کارگیری فناوری‎ های نوین گازی در ایران به ‎عنوان سومین کشور جهان از لحاظ میزان گازهای سوزانده شده، ضروری به ‎نظر می‎رسد.

روش بررسی: در این مقاله با استفاده از تحلیل هزینه- فایده و به ‎کارگیری نرم افزار کامفار، استفاده از فناوری تبدیل گاز به فرآورده‌های مایع  برای گازهای سوزانده در پالایش‎گاه‎ های فازهای به بهره‎ برداری رسیده میدان گازی پارس جنوبی مورد ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست محیطی قرار گرفته است.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده توجیه اقتصادی کاربرد این فناوری در ایران با ارزش حال خالص و نرخ بازدهی داخلی قابل ملاحظه به‎ منظور کاهش گازهای سوزانده شده است.

بحث و نتیجه‌گیری: از آن‎جا که در تحلیل هزینه – فایده با ملاحظه اثرات زیست محیطی، هزینه‎ های اجتماعی انتشار آلاینده ها و منافع حاصل از کاهش انتشار نیز مورد توجه قرار می‎گیرد، ارزش ‎گذاری پروژه با در نظر گرفتن این عوامل نیز انجام شده است.

 

واژه‌های کلیدی : گازهای سوزانده شده ، میدان گازی پارس جنوبی ، فناوری‎ های گازی نوین ، تحلیل هزینه- فایده ، مکانیزم توسعه پاک

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” به ‎کارگیری فناوری ‎های نوین در کاهش گازهای سوزانده شده در ایران تحلیل هزینه- فایده با لحاظ عوامل زیست محیطی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60764

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.