کل 26847
2

بررسی کمی و کیفی فاضلاب صنایع نساجی واقع در منطقه ٢۱ تهران بزرگ و مقایسه پساب آن با استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال۱۳٨٩

  • کد خبر : 10410
  • 21 بهمن 1395 - 0:00
بررسی کمی و کیفی فاضلاب صنایع نساجی واقع در منطقه ٢۱ تهران بزرگ و مقایسه پساب آن با استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال۱۳٨٩

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : زهرا رحمانی ، میترا غلامی

 

چکیده :

زمینه و هدف: فاضلاب حاصل از فرایند صنعتی مهم­ترین نقش را در آلودگی محیط زیست دارد ، تخلیه این فاضلاب در محیط طبیعی پذیرنده، همواره توأم با اثرات جبران­ ناپذیری بوده است. در میان انواع پساب­های صنعتی، تخلیه پساب­های رنگی صنایع نساجی معضلات زیست محیطی شدیدی را به وجود آورده است . بر این اساس بررسی کمی و کیفی فاضلاب این صنایع به منظور تدوین برنامه­های کنترلی ، ضروری است .

روش بررسی: در این تحقیق اطلاعات در چند بخش شامل نام صنعت ، تولید فاضلاب به ازای مترمکعب در روز، نوع آلودگی تولید شده، نحوه دفع فاضلاب و پارامترهای شیمیایی نمونه مانند pH ، BOD۵ ، COD ، TSS ، TDS ، در محدوده تعیین شده در منطقه ۲۱ تهران بر روی ۲۰ صنعت نساجی مورد بررسی قرار گرفته ­اند و میزان آلاینده ­های مورد نظر با استانداردهای تخلیه سازمان حفاظت محیط زیست مورد مقایسه قرار گرفته است.

یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که صنعت نساجی بافت آزادی، جامه ­گران و پاتن­جامه به ترتیب بیشترین میزان تولید فاضلاب را دارند و میانگین BOD۵ و COD پساب این صنایع منتخب به ترتیب ۱/۵۹ و ۱/۲۶۰۷ می­باشد و در مقایسه با استانداردهای تخلیه سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳.۳%از صنایع از حد مجاز BOD۵ بالاتر رفته و ۷۳.۳% از صنایع از حد مجاز تخلیه CODD تجاوز کرده­اند، همچنین قابل ذکر است که صنعت هم­رنگ بیشترین میزان BOD و COD به ترتیب ۴۱۰ mg/L و ۹۲۸ mg/LL را تولید می­کند .

نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که پساب اکثر صنایع نساجی واقع در منطقه مورد مطالعه از حد مجاز استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست فراتر رفته و نیاز به بررسی و نظارت بیشتری دارند.

 

واژه‌های کلیدی : صنعت ، فاضلاب نساجی ، تهران ، سازمان حفاظت محیط زیست ، کمیت فاضلاب ، کیفیت فاضلاب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.