کل 26721
4

بررسی مقایسه ای تاثیر دمای رنگ لامپ فلئورسنت و LED بر روی شاخص های روانشناختی کارکنان در یکی از دفاتر دولتی

  • کد خبر : 25359
  • 28 بهمن 1398 - 19:02
بررسی مقایسه ای تاثیر دمای رنگ لامپ فلئورسنت و LED بر روی شاخص های روانشناختی کارکنان در یکی از دفاتر دولتی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۵ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مهدیه سادات راه چمنی ، ابوالفضل ذاکریان ، کمال اعظم

 

چکیده :

زمینه و هدف: انسان‌ها تحت تأثیرات مختلف نور قرار می‌گیرند. نور می‌تواند بر روی شناخت، رفتار انسان، آسایش بصری، سلامتی و رفاه مؤثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه‌ای تأثیر دمای رنگ لامپ فلئورسنت و LED بر روی شاخص‌های روان‌شناختی کارکنان در یکی از دفاتر دولتی بود.

روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای ۸ نفر از کارکنان شامل ۲ مرد و ۶ زن با میانگین و انحراف معیار سنی ۹۹ /۵± ۷۵/۴۱ مورد بررسی قرار گرفتند. مواجهه با سه سطح روشنایی شامل لامپ فلئورسنت با دمای رنگ ۶۵۰۰ کلوین و لامپ LED3000 کلوین و ۶۰۰۰ کلوین با زمان انطباق یک هفته برای هر یک از سطوح روشنایی در نظر گرفته شد. میزان زمان واکنش با استفاده از نرم‌افزار زمان‌سنج واکنش ساده، توجه با استفاده از نرم‌افزار آزمون توجه متمرکز و پراکنده و حافظه کاری به‌وسیله‌ی نرم‌افزار آزمون حافظه کاری (N- BACK) برای هر یک از سه سطوح اندازه‌گیری شد.

یافتهها: نتایج آزمون‌های توجه و حافظه کاری نشان داد، میانگین هر یک تحت شرایط لامپ LED با دمای رنگ ۶۰۰۰ کلوین نسبت به دو شرایط روشنایی دیگر افزایش پیدا کرد و این تفاوت معنی‌دار بود (۰۵/ ۰p≤). میانگین زمان واکنش تحت شرایط روشنایی لامپ ۶۰۰۰ کلوین نسبت به دو شرایط دیگر به‌طور معنی‌داری کاهش نشان داد (۰۵/ ۰p≤).

نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد افزایش دمای رنگ نور و شدت روشنایی باعث افزایش توجه و حافظه کاری و کاهش زمان واکنش افراد منجر به بهبود عملکردهای شناختی کارکنان می‌شود. در نتیجه با انتخاب صحیح نوع روشنایی در محل کار نه تنها سلامتی فرد در امان می‌ماند بلکه سطح بهره‌وری کارکنان نیز بالا خواهد رفت.

 

واژه‌های کلیدی : دمای رنگ ، توجه ، زمان واکنش ، حافظه کاری ، لامپ LED

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=25359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.