کل 26729
1

بررسی عملکرد HSE پیمانکاران مبتنی برشاخص های کلیدی در صنایع پتروشیمی

  • کد خبر : 10357
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
بررسی عملکرد HSE پیمانکاران مبتنی برشاخص های کلیدی در صنایع پتروشیمی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : پری شفائی غلامی ، پروین نصیری ، رسول یاراحمدی ، عبدالامیر حمیدی ، رکسانا میرکاظمی

 

چکیده :

زمینه و هدف: با توجه به روند رو به رشد فعالیت شرکت های مختلف پیمانکار در صنایع پتروشیمی و نقش مهم عملکرد HSE در بهبود مستمر ضرورت وجود ابزاری برای ارزیابی عملکرد پیمانکاران احساس می گردد. هدف از این تحقیق مطالعه و بررسی عملکرد HSE پیمانکاران شاغل در یکی از شرکت های صنایع پتروشیمی بر اساس شاخص های کلیدی می باشد.

روش بررسی: در این پژوهش نوع مطالعه توصیفی- کاربردی به روش مقطعی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و چک لیست بودند . نمونه پژوهش۱۴ شرکت پیمانکار شاغل در شرکت پتروشیمی بوده است . عنصر هفتگانه سیستم مدیریت HSE به عنوان شاخص های کلیدی تعیین و معیار های ارزیابی مربوطه براساس قوانین و الزامات پیمانکاران درصنایع پتروشیمی و همچنین مطالعات محققین تدوین شد. میانگین درصد سوالات معیار به عنوان درصد آن شاخص ( درصد شاخص کمتر از ۵۰% نامطلوب، ۵۰-۷۵% قابل قبول، ۷۵-۹۰% خوب،۹۰- ۱۰۰% مطلوب) در نظر گرفته شد . از رو ش های غیر پارامتری برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شده است . در تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل میانگین و درصد و در آمار تحلیلی از آزمون همبستگی و کروسکال والیس استفاده گردید.

یافته ها: یافته های توصیفی داده ها نشان داد که همه معیارهای مورد سوال مرتبط با هفت شاخص عملکرد مدیریت HSE در بیش از ۷۰% موارد از سوی شرکت های پیمانکار اجرا می شوند. همچنین وضعیت عملکرد مدیریت HSE در حدود ۹۰% از شرکت های پیمانکار در همه ی ابعاد هفتگانه قابل قبول، خوب و مطلوب بوده است. نتایج آزمون تست کروسکال والیس نشان داد که بین عملکرد شرکت ها در شاخص های مختلف ( ۴۳۷/۰ p= ) و همچنین بین عملکرد شرکت های مختلف در مجموع شاخص های تعیین شده تفاوت آماری معنا داری وجود نداشت ) ۱ p= , 423/0 p= ). نتایج آزمون همبستگی بین نمره معیارهای مربوط به شاخص تعهد و رهبری نشان داد که بین میانگین نمره معیارهای این شاخص در شرکت پتروشیمی و شرکت های پیمانکار همبستگی معنی داری وجود داشت (۰۰۰/۱= r و ۰۱/۰= p ).

نتیجه گیری: بر اساس شاخص ها ی تعیین شده، عملکرد مدیریت HSE در اکثر شرکت های پیمانکار در وضعیت مطلوب و در تعداد محدود از شرکت ها خوب و قابل قبول بود. این وضعیت نسبتاً مطلوب می تواند ناشی از استقرار مدیریت HSE در شرکت پتروشیمی و همچنین میزان تعهد پیمانکاران در رعایت الزامات HSE شرکت کارفرما باشد.

 

واژه‌های کلیدی : پیمانکاران ، سیستم مدیریت HSE ، ارزیابی عملکرد HSE ، شاخص های کلیدی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.