کل 26712
2

بررسی ریسک مواجهه با فرم آلدئید در چهار بیمارستان نظامی شهر تهران

  • کد خبر : 31655
  • 23 مرداد 1399 - 1:55
بررسی ریسک مواجهه با فرم آلدئید در چهار بیمارستان نظامی شهر تهران

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : غلامحسین پورتقی ، عبدالرحمن بهرامی ، ایمان شبان ، الناز طاهری ، زهرا پیرمحمدی

 

چکیده :

سابقه و هدف: فرمالدئید به عنوان یک ماده ی شیمیایی نگهدارنده و ضدعفونی کننده در آزمایشگاه های پزشکی و بیمارستان ها مورد استفاده می باشد. این مطالعه، با هدف ارزیابی ریسک مواجهه ی شغلی با فرمالدئید در بخش های مختلف بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تهران انجام پذیرفت.

مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر از مطالعات توصیفی- مقطعی است که به روش سرشماری بر روی ۷۲ نفر از شاغلین بخش های مختلف چهار بیمارستان انجام گردید. جهت تعیین غلظت فرمالدئید در نمونه­های هوا از روش ۳۵۰۰ انسیتوی ملی بهداشت و ایمنی شغلی استفاده گردید. ارزیابی ریسک با روش پیشنهاد شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا انجام پذیرفت.

یافته­ ها: در این مطالعه، میانگین متوسط مواجهه ۸ ساعته وزنی-زمانی با فرمالدئید در حدودی از ۰/۰۱ تا۰/۰۸ قسمت در میلیون تعیین گردید. یافته ها نشان دادند که محدوده میانگین ریسک سرطان­زایی به­دست آمده برای کارکنان بیمارستان های مورد مطالعه از ۴-۱۰×۱/۴ تا ۴-۱۰×۳۰ می باشد که بیش از حدود توصیه شده در سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا است. هم چنین میانگین پتانسیل دوز از ۱۲۴ تا ۱۱۴۹ متغیر است. براساس نتایج، ریسک سرطان­زایی و پتانسیل دوز در بیمارستان­ها و بخش های مختلف دارای اختلاف معنی داری می باشند. همچنین حداکثر میانگین ریسک سرطان زایی بدست امده ۳۰ برابر ریسک قطعی و حداکثر میانگین پتانسیل دوز ۵۷/۵  برابر حدود قابل پذیرش می باشد.

نتیجه ­گیری: با توجه به بالا بودن ریسک فرمالدئید انجام اقدامات کنترلی مهندسی و مدیریتی جهت حفاظت از نیروی کار در بیمارستان ها ضروری می باشد.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ریسک ، بیمارستان ، تهران ، فرم آلدئید

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=31655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.