کل 26640
2

بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی و سلامت روانشناختی محیط کار بر قصد اعتصاب در میان پرستاران

  • کد خبر : 27827
  • 08 اردیبهشت 1399 - 15:29
بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی و سلامت روانشناختی محیط کار بر قصد اعتصاب در میان پرستاران

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : غلامرضا بردبار ، رضا ابراهیم زاده پزشکی

 

چکیده :

مقدمه:اعتصاب به عنوان پدیده­ای اجتماعی- اقتصادی در حوزه روابط صنعتی شناخته می­شود که عدم مدیریت آن هزینه ­های قابل توجهی را به همراه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی­های شخصیتی و سلامت روانشناختی محیط کار بر قصد اعتصاب در میان پرستاران استان یزد می­باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آمار شامل کلیه پرستاران استان یزد می­باشد که از میان آن­ها ۳۷۶ نفر به‌صورت نمونه ­گیری طبقه­بندی تصادفی ساده انتخاب شد. برای سنجش قصد اعتصاب از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش ویژگی­های شخصیتی و سلامت روانشناختی محیط کار از پرسشنامه استاندارد مککریو کوستا (۱۹۹۲) و مهداد (۱۳۸۹) استفاده شده است. روایی پرسشنامه­ های استاندارد از طریق روایی محتوایی و پایایی آن­ها بر اساس میزان آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. روایی پرسشنامه قصد اعتصاب علاوه بر روایی محتوایی با استفاده از روایی سازه نیز بررسی شد. به‌منظور تحلیل داده ­ها از ۲۱ SPSS و لیزرل ۸/۸ استفاده شده است.

نتایج: بر اساس نتایج پژوهش سلامت روانشناختی محیط کار بیشترین تأثیر را در کاهش قصد اعتصاب داشته و از میان ابعاد ویژگی­های شخصیتی پنج عامل بزرگ، برونگرایی تأثیر مستقیم و معناداری را در تبیین قصد اعتصاب داشته است. پس از برونگرایی، گشودگی و روان رنجوری دارای تأثیر معنادار و قابل‌توجهی می­باشند. سازگاری تنها ویژگی شخصیتی بوده است که تأثیر معناداری بر قصد اعتصاب نداشته است. همچنین میزان سلامت روانشناختی محیط کار در وضعیت مطلوب و قصد اعتصاب در میان پرستاران پایین­تر از حد میانگین مورد نظر خبرگان بوده است.

نتیجه ­گیری: مدیران بیمارستانی بایستی با شناسایی ویژگی­های شخصیتی کارکنان و تهیه پروفایل شخصی­ آمادگی مواجه با بحران­ها را داشته باشند و همچنین با ارزیابی سالانه ابعاد سلامت روانشناختی محیط کار وضعیت سازمان در آمادگی به‌منظور اعتصابات را بررسی نماید.

 

واژه‌های کلیدی : اعتصاب ، پرستاران ، بیمارستان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.