کل 26897
1

بررسی تاثیر آلودگی هوا روی تغییرات سطح هموگلوبین (HbA1C) A1Cدر بیماران دیابتی در شهر تهران

  • کد خبر : 9213
  • 11 شهریور 1396 - 0:00
بررسی تاثیر آلودگی هوا روی تغییرات سطح هموگلوبین (HbA1C) A1Cدر بیماران دیابتی در شهر تهران

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : فاطمه موسوی ، سید عادل جاهد ، اسدالله رجب ، امیر کامران نیکوسخن تیار ، گیتی کاشی ، روزبه طباطبایی

 

چکیده :

زمینه و هدف: آلودگی هوا و اثرات آن روی سلامت افراد از نگرانی های اصلی تصمیم گیرندگان مراکز بهداشتی ـ درمانی محسوب می شود. در این مطالعه اثر آلودگی هوا روی تغییر سطح هموگلوبین گلیکولیزه شده (HbA1C) در بیماران دیابتی مورد بررسی قرار گرفت که پژوهش منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به شمار می رود.

روش بررسی: مطالعه روی ۳۳۰ نفر از بیماران دیابت مراجعه کننده به ۳ کلینیک غدد در شهر تهران به مدت ۲ ماه انجام گرفت. پرسش‌­نامه در دو بخش دموگرافیک و مرتبط با دیابت تهیه گردید. سطح HbA1C بیماران در بازه زمانی آذر ماه و دی ماه در سال ۱۳۸۹ و نیز همان بازه زمانی در سال ۱۳۸۸ جهت مقایسه بررسی شده است. تجزیه و تحلیل آماری توصیفی و paired t-test توسط نرم افزار آماری SPSS18 انجام شد.

یافته‌­ها: بیماران بررسی شده در دو گروه بودند. گروه اول ۱۰۸ نفر بیمار دیابت ملیتوس نوع I یا وابسته به انسولین (۷/۵۳% زن و ۳/ ۶۴% مرد)، میانگین سن آنها ۲۲/۱۷، با انحراف معیار۵۷/۱۱بوده است. گروه دوم ۲۲۲ نفر بیمار دیابت ملیتوس نوع II یا غیروابسته به انسولین (۶/۵۸% زن و ۴/۱۴% مرد)، میانگین سن آنها۹۱/۵۳، با انحراف معیار۱۲/۱۲بوده است. میانگین HbA1C در گروه اول از mg/100mL 71/7 به ۷۵/۷ در طی پژوهش افزایش یافت که اختلاف آماری معنی دار را نشان نداد (۸۲۸/۰=P). میانگین HbA1C در گروه دوم از mg/100mL 06/7 به ۰۸/۷ در طی پژوهش افزایش یافت که اختلاف آماری معنی دار را نشان نداد (۷۹۸/۰=P).

نتیجه­‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان چنین استدلال نمود که آلودگی هوا سطح HbA1C را در بیماران دیابتی به مقدارمعنی‌داری تغییر نمی دهد.

 

واژه‌های کلیدی : آلودگی هوا ، دیابت ملیتوس (DM) ، هموگلوبین A گلیکولیزه شده (HbA1C)

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی تاثیر آلودگی هوا روی تغییرات سطح هموگلوبین (HbA1C) A1Cدر بیماران دیابتی در شهر تهران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.