کل 26721
2

بررسی ارتباط فاکتورهای اجتماعی- اقتصادی با پیامد مرگ و شدت آسیب‌دیدگی در مصدومان حوادث ترافیکی

  • کد خبر : 25571
  • 03 اسفند 1398 - 14:05
بررسی ارتباط فاکتورهای اجتماعی- اقتصادی با پیامد مرگ و شدت آسیب‌دیدگی در مصدومان حوادث ترافیکی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۶ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : شاهرخ یوسف زاده چابک ، علیرضا رزاقی

 

چکیده :

زمینه و هدف: یکی از مسائل مرتبط با سلامت انسان که سالانه موجب مرگ و مصدومیت های شدید برای جوامع انسانی و به ویژه کشـورهای با سطح درآمد متوسط و کم میشود، حوادث ترافیکی است. وضعیت اقتصادی اجتماعی از فاکتورهای مهم مرتبط با حوادث ترافیکی است . میزان بروز و مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بین کشورهای پردرآمد، درآمد متوسط و کم درآمد دارای تفـاوت هـایی اسـت. عـلاوه بـر آن، در داخـل کشورها و بین مناطق و نیز در بین گروه های با وضعیت اقتصادی اجتماعی متفاوت نیز توزیع متفـاوتی از میزان هـای بـروز و مرگومیـر ناشـی از حوادث ترافیکی مشاهده می شود. حوادث ترافیکی و مرگومیر ناشی از آن، یک مشکل مهم بهداشت و سلامت در کشور ایـران بـوده و نیازمنـد توجه بیشتر به این مسئله است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط فاکتورهای اجتماعی – اقتصـادی بـا پیامـد مـرگ و شـدت مصـدومیت ناشـی از حوادث ترافیکی در بین بیماران ترومایی بیمارستان پورسینای شهر رشت سال ۱۳۹۴ است.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه افرادی بودند که در دوره انجام مطالعه دچار حادثه ترافیکی شده و به بیمارستان پورسینای شهر رشت ارجـاع داده شـده بودنـد. در ایـن مطالعـه جمـع آوری اطلاعـات حادثـه از قبیـل؛ محـل ضـایعه، نـوع آسیب دیدگی، شدت آسیب بر اساس مقیاس (Injury Severity Score) ISS، پیامد بالینی بیمار از پرونـده بیمـار در بیمارسـتان اسـتخراج گردید. برای بررسی اثر عوامل اجتماعی اقتصادی (Social Economic Status) SES بر روی مرگومیر و شدت آسـیب دیدگی بیمـاران ترومایی از پرسشنامه ای استانداردسازی شده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است، استفاده گردید. به منظور تعیین یک یا چند عامـل، از روش تحلیل مؤلفه های اصلی استفاده گردید. پس از تعیین فاکتورهای اصلی اقتصادی اجتماعی، این فاکتورها وارد مـدل رگرسـیون لجسـتیک شده و ارتباط ایـن فاکتورهـا بـا پیامـد مرگومیـر و شـدت ترومـا بیمـاران مـورد بررسـی قـرار گرفـت. در آنـالیز رگرسـیون لجسـتیک از روش Backward-LR استفاده گردید. کلیه آنالیزها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش ۲۰ انجام شد. سطح معنی داری آزمون ها در این مطالعـه، ۰/۰۵ در نظر گرفته شد.

یافته ها: در این مطالعه تعداد ۳۰۰ نفر از مصدومان حوادث ترافیکی مورد بررسی قرار گرفتند. از لحاظ جنسی ۲۳۴ نفر مرد (%۷۸) و ۶۶ نفـر زن (%۲۲) بود. میانگین سنی مصدومان ۳۴/۲۵ سال (۱۹/۰۷) بود. مقیاس ISS بالای ۱۵ بهعنوان آسیبدیدگی شدید در نظر گرفته شد کـه تعـداد ۲۴۵ نفر از بیماران (%۸۱/۷) دارای نمره ISS کمتر و مساوی ۱۵ بودند. تعداد ۲۴۵ نفر از بیماران (%۸۱/۷) دارای نمره ISS کمتر و مساوی ۱۵ و ۵۵ نفر از بیماران (%۱۸/۳) نیز دارای نمره ISS بالای ۱۵ بودند. مقادیر نسبت شانس فاکتور اقتصادی اجتماعی (میزان درآمد خـانواده و شـغل پدر خانواده) برای پیامد مرگ ۰/۴۵ (فاصله اطمینـان (۰/۲۴۲ -۰/۸۳۶ :%۹۵ و بـرای پیامـد شـدت آسـیب دیدگی ۰/۶۵ (فاصـله اطمینـان :%۹۵ (۰/۴۵ -۰/۹۵ به دست آمد.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل اقتصادی اجتماعی علاوه بـر تأثیرگـذاری بـر پیامـد مـرگ تصـادفات ترافیکـی، بـر شـدت آسیبهای وارده نیز اثرگذار است.

 

واژه‌های کلیدی : حوادث ترافیک جاده ای ، وضعیت اقتصادی اجتماعی ، آسیب ، مرگ و میر

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=25571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.